Löfbergs ökar i Finland

Löfbergs ökar i Finland

Kafferosteriet Löfbergs fortsätter att öka i Finland. Under juli-oktober steg försäljningen med 24 procent jämfört med samma period förra året. Det är framförallt det mörkrostade segmentet växer.

- Våra mörka Crescendo och Kharisma har snabbt blivit finländarnas favoriter. Idag står de för drygt 50 procent av vår försäljning i Finland, säger Kent Pettersson, försäljningsdirektör på Löfbergs.

Mörk och ljus framtid
I Finland dricker man mest kaffe per person i hela världen. Det senaste året har Löfbergs storsatsat för att vinna marknadsandelar i det kaffetörstiga landet. Det har bland annat handlat om att lyfta fram sina mörka, smakrika kaffen.

- Det har visat sig vara en klok strategi. Vi tror att andelen mörkostat kaffe fortsätter att öka i Finland och det gör att vi ser ljust på framtiden, säger Kent Pettersson.

Kent Pettersson, försäljnigsdirektör Retail, Löfbergs, 054-14 01 43, kent.pettersson@lofbergs.se

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs.