Löfbergs prisas för sitt hållbarhetsarbete

Löfbergs prisas för sitt hållbarhetsarbete

Löfbergs vann årets upplaga av Nordic Choice Hotels Sustainability Award. Det familjeägda kafferosteriet prisas för sitt genuina och långsiktiga hållbarhetsarbete.

- Våra leverantörer har stor betydelse för att vi lyckas med vårt hållbarhetsarbete, det vill vi uppmärksamma med det här priset. Löfbergs är en mycket välförtjänt och värdig vinnare, säger Cathrine Delhi, hållbarhetschef på Nordic Choice Hotels.

Motiveringen löd:

”Löfbergs har arbetat länge med hållbarhet och sätter etik, socialt ansvar och miljö främst i allt man gör. Det är få som arbetar med hållbarhet så helhjärtat och konsekvent som Löfbergs. De stärker oss i vårt hållbarhetsarbete och frigör resurser så att vi kan fokusera på områden där behoven är större”.

Det senaste året har Löfbergs och Nordic Choice Hotels stärkt samarbetet på hållbarhetsområdet. Förutom att servera ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe handlar det bland annat om klimatkompensation och etiska projekt i odlarländerna.

Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkoncerner med 175 hotell och 12 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion, samt 10 fristående hotell. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.

Löfbergs har fått flera priser för sitt hållbarhetsarbete, bland annat Miljöstyrningsrådets utmärkelse Utmärkt Hållbar Leverantör och Årets miljöpris på Dagligvarugalan.

Anders Thorén, kommunikationschef, Löfbergs, 054-14 01 10, anders.thoren@lofbergs.se

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs.