Löfbergs vann kategorin Konsument på 100-wattsgalan, och firade segern tillsammans med vännerna på +1 Kommunikationsbyrå och mediebyrån Context Media.

Löfbergs vann 100-wattaren

Torsdagen den 8 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2023, en tävling som belönar kommunikationsinsatser som gett bevisad effekt. Här vann Löfbergs kategorien Konsument med kampanjen Vad går du upp för? som tagits fram tillsammans med +1 Kommunikationsbyrå.

- Fantastiskt kul! Det här är ytterligare ett bevis på att vi prickat rätt med vår kommunikation och att den bidragit till att rekordmånga väljer Löfbergs, både hemma och på restauranger och arbetsplatser, Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs.

Under 2023 kunde Löfbergs rapportera att man ökat sin försäljningen med drygt 40 procent i dagligvaruhandeln och återtagit positionen som marknadsledare. De här framgångarna bäddade alltså för segern i 100-wattaren.

Fokus på morgonstunden
Den prisade kampanjen kom till efter ett omfattande analysarbete där Löfbergs tog fasta på att morgonen är starkt förknippad med kaffe. Det resulterade i den nyfikna frågan ”Vad går du upp för?” som associerar med morgonens första kopp kaffe, men också med drivkraften att ta sig an dagen och åstadkomma något.

- Inför kampanjen reste vi runt i Sverige och ställde den nyfikna frågan till många personer. Med mixen av svar vill vi visa att vi människor reflekterar över små och stora beslut som spelar roll för samhället. Samtidigt ger det oss möjlighet att berätta att vi på Löfbergs går upp för ett bättre morgonkaffe och en hållbar morgondag, säger Lena Rodin.

Kommunikation med bevisad effekt
100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och belönar kommunikation som gett bevisad effekt. De nominerade bidragen bidrar dessutom till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta.

Tävlingen har tio kategorier och Löfbergs vann kategorin Konsument i konkurrens med bland annat McDonalds, MAX, Willys, Lidl, SBAB och IF Skadeförsäkring.

Juryns motivering löd: Att lyckas väcka liv i ett slumrande varumärke efter 20 år, i en kategori där vanans makt regerar är ingen lätt uppgift. Men genom att vara sann mot sitt DNA lyckades årets vinnare av 100-watt återta tätpositionen inom kategorin med en enastående tillväxt. Det är kommunikation värd att gå upp för!

För mer information, kontakta:
Lena Rodin, marknadschef, Löfbergs, tfn: 070-697 69 54, lena.rodin@lofbergs.se
Anders Thorén, kommunikationschef, Löfbergs, tfn: 0703-55 64 22, anders.thoren@lofbergs.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi omsätter 2,7 miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.