Löfbergs vann miljö- och klimatpris

Löfbergs vann miljö- och klimatpris

Nu har Karlstads kommun presenterat vinnarna av det nyinstiftade priset Årets miljö- och klimatinnovation. Löfbergs får priset för sitt långsiktiga klimatarbete och för att man byggt en unik solpanelsanläggning i centrala Karlstad. Prissumman på 15 000 kronor skänker Löfbergs till Friluftsfrämjandets barn- och ungdomsverksamhet i Karlstad och på Hammarö.

- Vi är naturligtvis väldigt stolta! Det betyder jättemycket för mig och mina kollegor att vårt hållbarhetsarbete uppmärksammas på hemmaplan, säger Martin Löfberg, inköpsdirektör och ägare i fjärde generationen.

Europas mest hållbara kaffekoncern
Årets miljö och klimatinnovation är ett nyinstiftat pris som Karlstads kommun delar ut för att uppmärksamma innovativa lösningar för att minimera utsläppen av växthusgaser. Löfbergs får priset för sitt långsiktiga klimatarbete och för att man byggt världens första storskaliga testanläggning med solpaneler för både värme och kyla.

- Genom energieffektiviseringar och mer förnybar energi har minskat vår klimatpåverkan trots att produktionen ökat. Målsättningen är att vara Europas mest hållbara kaffekoncern, säger Martin Löfberg.

Den nya solpanelsanläggningen bygger på teknik som ClimateWell utvecklat och minskar både energianvändning och koldioxidutsläpp. Verkningsgraden är rekordhög. För varje kWh som tillförs utvinns 10,6 kWh. Det är dubbelt så mycket som för tidigare lösningar.

- Anläggningen rimmar väl med vårt hållbarhetstänk och har väckt stort intresse i andra delar av världen, bland annat i Kina, säger Martin Löfberg.

Skänker prispengarna till Friluftsfrämjandet
Prissumman skänker Löfbergs till Friluftsfrämjandets barn- och ungdomsverksamhet i Karlstad och på Hammarö.

- En liten gest för att uppmärksamma en organisation som gör ett fantastiskt jobb med att öka ungas intresse och respekt för naturen och miljön, säger Martin Löfberg.

Karlstads kommun prisade även Bostadsrättsföreningen Hamngatan 32 som monterat solceller på fastighetens fasad och tak.

Anders Thorén, kommunikationschef, Löfbergs, 054-14 01 10, anders.thoren@lofbergs.se

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. http://www.lofbergs.se