Ett drömuppdrag och något jag strävat efter under alla mina år på Löfbergs, säger Björn Norén om sin nya roll som försäljningsdirektör.

​Ny försäljningsdirektör på Löfbergs

Björn Norén har utsetts till ny försäljningsdirektör på Löfbergs. Björn har jobbat på det familjeägda kafferosteriet sedan 2005, med erfarenhet från en rad ledande positioner. Nu kommer han att ansvara för försäljningen till dagligvaruhandeln i Sverige.

- Ett drömuppdrag och något jag strävat efter under alla mina år på Löfbergs. Jag drivs precis som Löfbergs av både långsiktighet, nyfikenhet, och att det är tillsammans med andra vi har bäst möjligheter att utvecklas. Det tar jag med mig i min nya roll, säger Björn Norén.

- Jag är övertygad om att vi genom nära relationer med våra kunder har goda möjligheter att stärka vårt varumärke och fortsätta utveckla nya spännande produkter och tjänster som gynnar både dom och oss. Det bidrar till att vi kan växa och ta marknadsandelar, både inom den traditionella kaffekategorin, men också beträffande kalla drycker och andra on the go-produkter.

Björn Norén har drygt 20 års erfarenhet från livsmedelsbranschen. Först som Key Account Manager på Spendrups, och sedan 15 år tillbaka i olika roller på Löfbergs. Bland annat som affärsutvecklingschef och affärsområdeschef för Private Label, med kunder som IKEA, McDonalds och Circle K.

Nya konsumtionsmönster
Björn kommer närmast från tjänsten som ansvarig för affärsområdet Ready To, där han varit med att utveckla och lansera en rad nya produkter, till exempel iskaffe, kallbryggt kaffe, koffeinvatten och funktionsdrycker.

- Det är en kategori som matchar nya konsumtionsmönster och där vi siktar på att ligga i framkant även fortsättningsvis. Vi satsar precis som tidigare på naturliga produkter helt utan onödiga tillsatser, något vi vet att en växande skara yngre, medvetna konsumenter med fokus på välmående och hälsa efterfrågar, säger Björn Norén.

Växer på hela bönor
Trots en tuff konkurrens har Löfbergs lyckats ta marknadsandelar inom hela bönor den senaste tiden, en av få kaffekategorier som fortsätter att växa inom dagligvaruhandeln. Allt fler konsumenter investerar i kaffekvarnar och avancerade kaffemaskiner i hemmet, vilket gör att efterfrågan ökar.

- Just nu bygger vi ett nytt modernt rosteri för hela bönor i Karlstad, den största investeringen i företagets historia. Det stärker vår konkurrenskraft och gör att vi kan matcha våra kunders behov på allra bästa sätt, säger Björn Norén.

Björn Norén, försäljningsdirektör Retail, Löfbergs, tfn: 054-14 01 61

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi 350 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa och Kanada, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi omsätter 1,9 miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs är en del av Löfbergs group som även äger varumärkena Peter Larsen Kaffe, Percol, Green Cup, Kobbs och SuperBonobo. www.lofbergs.se