Ny vd för Löfbergs Lila

Peter Holm, 40, blir ny vd för familjeföretaget Löfbergs Lila. Han kommer närmast från Göteborgs Kex AB, där han varit försäljningsdirektör. Peter Holm tillträder den första juli då nuvarande vd Anders Edmans förordnande enligt plan löper ut. – Det finns en väldig entusiasm i Löfbergs Lila. Familjen Löfberg har en stark känsla för företaget och de människor som arbetar där. De stora satsningar som görs inom socialt ansvar och miljöområdet, är ytterligare plusvärden. Min ambition är att bidra till att Löfbergs Lila blir ett ännu starkare företag, säger Peter Holm. Familjeföretaget Löfbergs Lila och de värderingar som företaget bygger sin verksamhet på, stämmer med Peter Holms egna, framför allt viljan att utvecklas långsiktigt. – Med Peter Holm får vi en resultatorienterad vd med ett stort kunnande inom snabbrörliga konsumentprodukter och som har en bred erfarenhet av strategisk marknadsföring, säger Anders Löfberg, styrelseordförande i Löfbergs Lila. Peter Holm är uppväxt i Karlstad och är en stor kaffeälskare. Helst dricker han stora mängder svart kaffe varvat med en cappuccino eller café au lait. Avgående vd Anders Edman kommer att var kvar i bolaget och ansvara för Löfbergs Lilas kraftigt ökande försäljning i Ryssland och Baltikum. För mer information, kontakta: Anders Löfberg, styrelseordförande i Löfbergs Lila AB, tel 070-522 23 24 Anders Edman, vd i Löfbergs Lila AB, tel 070-534 92 48 Peter Holm, ny vd från och med den 1 juli 2004, tel 0703-48 88 00 Löfbergs Lila är ett av Europas modernaste kafferosterier och det största svenskägda rosteriet. Företaget omsätter 800 miljoner kronor och har 150 anställda. Huvudkontor och rosteri ligger i Karlstad. Företaget grundades 1906 och är fortfarande familjeägt. Löfbergs Lila engagerar sig mycket i frågor kring miljö och social rättvisa. Förutom KRAV-märkta produkter är Löfbergs Lila det enda stora svenska kaffeföretag som har Rättvisemärkta produkter i sitt sortiment. Försäljningen utanför landet ökar stadigt. www.lofbergslila.se