Nyheter från Löfbergs – upptäck en ny generation kaffe!

Nyheter från Löfbergs – upptäck en ny generation kaffe!

Next Generation Coffee Lovers. Det är namnet på Löfbergs nya produktserie som ger alla kaffeälskare chansen att utforska nya spännande smaker. Sortimentet innehåller bland annat två unika Single Origin-kaffen från Brasilien och Rwanda.

- Vi ser att intresset för ursprung och smaker ökar. Så det känns klockrent att låta fler upptäcka en ny generation kaffe, säger Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs.

Unik, smakrik böna
Brazil, ett mellanrostat bryggkaffe med toner av smörkola och hasselnöt, är en av nyheter. Ett kaffe som görs på en helt unik kaffeböna.

- I ett kaffebär finns det oftast två bönor, men i en liten andel finns det bara en. Den här bönan gör stor skillnad för smaken, säger Lena Rodin.

Den speciella och smakrika bönan kallas The Pearl of Coffee, och hittas oftast i bären som växer längst ut på kaffebusken. Tack vare att bönan är ensam i bäret och lite mindre i storlek koncentreras smaken mer, jämfört med vanliga tvillingbönor.

De tusen kullarnas land
Rwanda har fantastiska förhållanden för att odla gott kaffe: höga höjder, vulkanisk jord och gott om sol och ekvatorial dimma.

- Kaffe från Rwanda är en personlig favorit, och har länge varit populärt bland specialintresserade kaffeälskare. Nu ger vi fler möjligheten att stilla sin nyfikenhet, säger Lena Rodin.

Löfbergs nya Rwanda är ett mellanrostat bryggkaffe med toner av solmogna körsbär och en livlig, fruktig eftersmak.

Hållbart och klimatsmart
Både Brazil och Rwanda görs på 100 procent arabicabönor från Rainforest Aliance-certifierade odlingar. De kommer i Löfbergs nya klimatsmarta förpackning där delar av den fossila plasten ersätts med ett växtbaserat alternativ. Det minskar förpackningens klimatpåverkan med drygt 30 procent.

Anders Thorén, pressansvarig, Löfbergs, tfn: 0703-55 64 22, anders.thoren@lofbergs.se

Ett Single Origin-kaffe kommer från ett och samma geografiska område; en viss region eller ett land. Namnet på kaffet kommer ofta från platsen där kaffet odlats. När kaffet har ett och samma ursprung blir smaken ofta mer karaktäristisk eftersom allt kaffe odlats i samma jordmån och klimat.

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi 350 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa och Kanada, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi omsätter 1,9 miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs är en del av Löfbergs Coffee Group som även äger varumärkena Peter Larsen Kaffe, Percol, Green Cup, Kobbs och SuperBonobo. www.lofbergs.se