Stort intresse för ny Barista-utbildning

I samband med årets Barista Cup den 6-7 april, startar den mest avancerade och omfattande kaffeutbildningen någonsin i Sverige. Utbildningen heter Artisan och är tvåårig. Den vänder sig till yrkesverksamma inom exempelvis cafékedjor och restauranger och är certifierad av Svenska specialkaffeföreningen. – Vi välkomnar detta initiativ och är glada över att få vara med och påverka innehållet i utbildningen. Nu kommer äntligen det stora genombrottet för kvalitetstänk och djupare kunskap om kaffe. Ett tecken på det är att alla de stora rosterierna på senare tid har lanserat ursprungskaffen. Tävlingar som Barista Cup har bidragit till utvecklingen. Baristorna är budbärarna och det är inte en slump att sex av de hittills åtta världsmästarna är Skandinaver, säger Magnus Adamsson, ordförande i Svenska Specialkaffeföreningen som även arrangerar Barista Cup. – Intresset för kaffe exploderar just nu och det finns ett enormt sug i branschen efter en kvalificerad utbildning för dem som arbetar professionellt med kaffe, säger Urban Beier på Löfbergs Lila, som är ansvarig för utbildningen. På Artisan får deltagarna lära sig allt om kaffe, från böna till kopp. Smakerna, sorterna, kemin, hantverket, coaching och presentationsteknik är några av inslagen i den breda utbildningen. Deltagarna kommer också att specialtränas inför Barista Cup 2010. – Det finns en klar koppling mellan kunskap och konsumtionsmönster. Vi ser utbildningen som ett led i att öka kaffekunskaperna hos alla svenskar genom att de diplomerade Artisanutbildade baristorna kommer att fungera som ambassadörer. De blir kunskapsspridare om kaffesorter, ursprung, smaker och själva hantverket, både på sina arbetsplatser och till kunderna på andra sidan disken, säger Urban Beier. Artisan ett gammalt ord för ny kunskap Artisan betyder skicklig hantverkare. Artisan blir man genom att gå som lärling hos en mästare. Ett gott hantverk kan endast föras vidare från mästare till lärling. Det är samma med kaffekonsten. I utbildningen varvas teori med praktik. Bland föreläsarna finns landets bästa baristor och prisbelönta sommelierer. Kursdeltagarna håller kontakten mellan kurstillfällena genom ett intranät och en blogg. I kursen ingår en resa till ett odlarland. Där får deltagarna på plats se och lära sig allt om kaffebönans väg från plantage till export. Och de får träffa människorna som arbetar i kaffeproduktionen. En godkänd Artisan-deltagare får efter genomgången kurs kalla sig Master Barista. För mer information kontakta: Urban Beier, utbildningsansvarig, Löfbergs Lila, tel 070-665 38 68. urban.beier@lofbergslila.se Charlotta Stenson, kategorichef, Löfbergs Lila, tel 054-14 01 97 charlotta.stenson@lofbergslila.se