Svenskt kaffe på Finlands nationalarena

Svenskt kaffe på Finlands nationalarena

Nu är av avtalet underskrivet. Snart kommer publiken på Finlands nationalarena, Hartwall Arena i Helsingfors, att dricka svenskt kaffe från Löfbergs. För Löfbergs är affären ett viktigt led i arbetet att ta marknadsandelar även utanför Sverige.

Löfbergs blir nu officiell kaffepartner till Hartwall Arena. Arenan är Finlands mest välkända och absolut största arena för konserter, ishockey med mera, med cirka 1 miljon besökare varje år, och servering av ungefär lika många koppar kaffe.

- Vi är oerhört glada över att ha hittat en engagerad samarbetspartner som förstärker vårt erbjudande. Löfbergs har ett brett sortiment och delar vår passion att hela tiden ge gästerna en godare upplevelse, säger Keijo Säilynoja, vd på Helsinki Halli Oy, ett företag där både Hartwall Arena och hockeylaget Jokerit ingår.

- Det här är ett viktigt steg för att öka kännedomen i ett av världens största och viktigaste kaffeländer. Än så länge är vi en uppstickare i Finland, men under det senaste året har vi varit offensiva och lyckats öka vår marknadsandel, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.

Finländarna dricker mest kaffe
Finländarna dricker i snitt flest koppar kaffe om dagen i hela världen. Även om marknaden mycket liknar den i Sverige, så är smakpreferensen något annorlunda. Traditionellt sett föredrar de flesta finländare ett mer ljusrostat kaffe, men allt fler börjar efterfråga en mer kraftfull smak som Löfbergs nu kommer in med.

- I arenan kommer man kunna välja hur man vill ha sitt kaffe, eftersom många av kaféerna kommer att erbjuda brygg, espresso och kapselkaffe. Vi kommer också att helprofilera två kaféer med Löfbergs varumärke. Gemensamt för allt kaffe i arenan är att det är både Fairtrade- och KRAV-märkt, säger Leif Sjöblom.

Leif Sjöblom, marknadschef, Löfbergs, tfn 054-14 01 42
Keijo Säilynoja, vd, Helsinki Halli Oy, tfn +358 505 003 214

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 280 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. www.lofbergs.se