Unil förlänger logistikkontrakt med Logent

Tusentals pallar och många miljoner, men först och främst handlar det om att bygga upp goda kundrelationer. Det är huvudanledningen till att bolagen förlänger samarbetet inom logistik.

- Det är fantastikt kul att vi har förlängt det här kontraktet och att vi har ett fortsatt samarbete med Unil. Vi har lagt en del tid på att komma fram till ett avtal som är förutsägbart både för kund och leverantör. Det finns många variabler att ta hänsyn till inom logistik och det handlar om att ge kunderna goda förutsättningar, trygghet och stabilitet över tid. Det är viktigt att vi lyckas med vår del på lagret för att Unil skall få ett bra flyt i hela processen, säger Kenneth Thoresen, VD Logent Norge.

Med drygt 3000 anställda i Sverige och Norge har Logent gedigen erfarenhet och ett komplett erbjudande inom logistik.

- Det finns flera orsaker till att vi förlänger kontraktet med Logent. Pris är självklart viktigt och detta är ett samarbete som vi haft under många år. Vi har byggt upp en bra relation över tid och det ger trygghet, säger Jarle Hagen, Supply Chain Manager på Unil.

Unil är ett logistikcenter som ägs av NorgesGruppen. De är ansvariga för import, utveckling, inköp och marknadsföring av NorgesGruppens egna märken. Totalt är det över 2500 produkter portföljen vilket ställer höga krav på effektiv logistik.

- Vi hanterar runt en miljon pallar och varor för flera miljarder varje år. Vi har behov av flexibilitet och att snabbt kunna få in flexibel personal. Vi är väldigt nöjda med Logent, deras tjänster och deras personal. Dessutom har vi utvecklat samarbetet över tid och fått till det precis som vi vill ha det, säger Hagen om det nya avtalet.

- Vi kan erbjuda helhetslösningar som täcker hela logistikkedjan och vi har unik kompetens i Norden, säger Thoresen och trycker på spetskompetensen inom logistik som Logent har i svenska verksamheten.

- Vi fokuserar mycket på ständigt förbättringsarbete på Logent. För oss är det grunden i en kund-leverantörrelation. Vi driver utvecklingsprojekt inom logistik, bemanningskoncept och tekniska lösningar för att i slutändan sänka våra kunders logistikkostnader.

• Kontrakt, uppdrag