Foto: Pixabay

Nyhetsbrev Mars 2024

Nu närmar vi oss årets första stora mässa Vin & Deli på Svenska Mässan i Göteborg 22-23 mars. Vi ser fram emot trevliga och händelserika dagar, där vi tillsammans med ca 25 producenter och skickliga kockar låter den lokala maten få en huvudroll. Vi står också inför in av våra stora ”mathögtider” - påsken. Ett ypperligt tillfälle att som producent sälja sina produkter och som konsument att gynna det lokalproducerade utbudet.
I detta nyhetsbrev vill vi tipsa om flera kurser som vänder sig till dig som är livsmedelsproducent eller jobbar med besöksnäringen. Kanske har du behov av att bolla frågor eller funderingar kring din verksamhet. Som medlem hos oss har du 20 fria rådgivningstimmar per år och vi ser fram emot att just du ringer oss, så hjälper vi dig vidare.

En riktigt glad påsk önskar alla vi på Lokalproducerat i Väst!

Värdskap och bemötande - att skapa mervärde och hållbarhet i ditt företag

Kursen vill ge dig nya perspektiv, kunskap och tips på hur du som företagare leder arbetet och skapar en välkomnande värdskapskultur.

Länsstyrelsen erbjuder grundkursen ”Värdskap och bemötande -att skapa mervärde och hållbarhet i ditt företag” som sedan kan följas upp med ett fristående workshopstillfälle den 10 april i Herrljunga. Föreläsare är Amanda Hessle från Värdskapsbyrån på Torsö.

Kursen riktar sig till dig som arbetar med eller planerar att utveckla företag inom livsmedelsförädling och småskalig landsbygdsturism. Det kan vara inom gårdskafé, gårdsbutik, aktiviteter, upplevelser och boende.

När: 10 april, kl. 10.00-17.00
Var: Herrljunga Hotell och Konferens bredvid tågstationen, Herrljunga kommun
Anmälan: Senast 1 april 2024
Kostnad: Kursavgiften är 500 kronor, exklusive moms. I avgiften ingår förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika samt kursmaterial

(Foto: Johanna Eriksson, Länsstyrelsen)

Vill du arbeta med småskalig landsbygdsturism?

Är du intresserad av att starta eller utveckla verksamhet kring landsbygdsturism? Då kan du delta i en halvdag med övergripande information om besöksnäringen, kultur- och naturturism, storytelling och värdskap. Förhoppningsvis kan du även hitta ett givande nätverk. Aktiviteten är på ett landsbygdsföretag i länet. Du får en fin inblick i hur de arbetar med besöksnäring

Kursen är för dig som har eller vill börja med boende, servering, gårdsbutik eller olika aktiviteter för besökare och vill lyfta kultur, mat- och naturturism eller annan besöksnäring på landsbygden.

När: 25 april, kl. 13.00-17.00
Var: Kommer inom kort
Anmälan: Sista anmälningsdag 18 april 2024
Kostnad: 1.200 kronor, exklusive moms (faktureras i efterhand)

(Foto: Johanna Eriksson, Länsstyrelsen)
Inbjudan från Hushållningssällskapet

Grundkurs i livsmedelshygien för småskaliga livsmedelsförädlare

På uppdrag av Länsstyrelsen i Västra Götaland genomför Hushållningssällskapet Västra Grundkurs i livsmedelshygien för småskaliga livsmedelsförädlare i Västra Götaland.

Utbildningen ger grunderna i livsmedelshygien; vad som krävs av dig och din produktion för att uppfylla gällande lagstiftning avseende säkerhet och redlighet. Dagen ger även kännedom om var det finns mer specifika kunskaper och information att hitta, som berör det egna företagets verksamhetsområde. Utbildningen genomföras i två steg.

När: Digitalt 8 april kl. 13.00-15.00 och fysisk heldagsutbildning 17 april kl. 8.30-16.30
Var: Ljungskile (17/4)
Anmälan: Sista anmälningsdag 1 april 2024
Kostnad: 1.000 kronor, ex moms

Information från SLU:

SLU medverkar i nytt stort innovationsprogram som ska öka takten i den gröna omställningen

Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) medverkar i det nya stora strategiska innovationsprogrammet SustainGov, som beviljas medel från Vinnova, Formas och Energimyndigheten inom utlysningen Impact Innovation. Programmet ska bidra till att accelerera omställningen till ett hållbart samhälle.

(Foto: Shutterstock)

Håll utkik!!

God livsmedelshygien - sommarpersonal

Under våren erbjuder Länsstyrelsen en kort kurs i säker livsmedelshantering och god livsmedelshygien riktat försommarpersonal. Kursen publiceras snart i Länsstyrelsens kalender. Målgruppen är säsongspersonal på till exempel gårdscafé, gårdsrestaurang, livsmedelsföretag inom mathantverk, småskalig livsmedelsförädling eller B&B på landsbygden.

Kommer publiceras på Länsstyrelsen hemsida inom kort!

Information RISE:

Nytt forskningsprojekt tar ett brett grepp om svensk beredskap

När Sveriges civila försvar snabbt ska rustas upp gäller det att använda resurserna effektivt. Då krävs kunskap om vilka satsningar som gör mest nytta, vilket är centralt i ett nytt SNS-projekt där RISE är delaktiga.

Nu har arbetet inletts inom forskningsprojektet SNS Beredskapskommission. Det ska pågå under tre år med fokus på samhällsekonomiskt effektiv beredskap. En särskild forskargrupp har knutits till projektet under ledning av Lars Hultkrantz, professor emeritus i nationalekonomi på Handelshögskolan vid Örebro universitet.

Nyligen hölls ett inledande seminarium. Samtidigt samlades projektets referensgrupp för första gången med aktörer från civilsamhälle, näringsliv och offentlig förvaltning.

- I dag är tyvärr hoten mot Sverige både skarpare och mer komplexa än tidigare. Då är det givet att satsa på stärkt beredskap, men långt ifrån lika självklart hur det ska ske. Vi som engagerar oss i projektet vill bidra till kunskap om vilka insatser som gör mest nytta, säger referensgruppens ordförande Annemarie Gardshol, koncernchef och vd för PostNord.

- Det är viktigt att stärka forskning och innovation inom totalförsvar och beredskap. Genom samverkan och forskning som beslutsunderlag kan vi gemensamt komma till konkreta åtgärder. Jag ser fram mot hur referensgruppen kan bidra till att forskningen tar nya steg, säger Elenor Bernelow Loyd, VP total defence på RISE.

Läs mer på RISE hemsida.

Omvärldsbevakning Livsmedelsverket:

Ny branschriktlinjer för alger

Branschorganisationen Svenskt vattenbruk och sjömat har tagit fram helt nya branschriktlinjer som omfattar primärproduktion av alger. Den innefattar hygienisk hantering från odlingsförberedelser och utsättning i odlingsområdet till sortering, paketering och märkning.
Till artikeln

Förslag om fler möjligheter att sälja vildsvinskött tar nästa steg

Nu har Livsmedelsverket anmält ett nationellt förslag om nytt regelverk för hantering av vildsvinskött till EU. Reglerna ska göra det möjligt för restauranger och detaljhandelsanläggningar att köpa vildsvin direkt av jägare.
Till artikeln

Potential för minskat matsvinn med ”ofta bra efter”-märkning

I Sverige kastas mycket mat som har passerat sitt bäst före-datum, trots att den fortfarande går utmärkt att äta. Därför finns möjlighet att använda den frivilliga tilläggsmärkningen ”ofta bra efter” på de flesta produkter. En ny undersökning visar att två tredjedelar av konsumenterna tror att tillägget skulle bidra till att de slänger mindre mat – men många känner inte till märkningen alls.
Till artikeln

Glad och god påsk till er alla från oss på Lokalproducerat i Väst!

Nästa nyhetsbrev publiceras i mitten av april 2024