Prisuppgång på åkermark trots oroliga tider

Prisuppgång på åkermark trots oroliga tider

När Sveriges största fastighetsmäklare av jord och skog, Ludvig & Co Fastighetsförmedling sammanställer sina försäljningar av åkermark på öppna marknaden 2023, visar det sig att det genomsnittliga priset på åkermark i Sverige har ökat med 13,8 procent. Detta trots ränteuppgång, försämrad lönsamhet inom lantbrukssektorn och oroligheter i världen.

Lantbruksföretagarna har efter ett lönsamhetsmässigt bra år 2022, under 2023 upplevt en tydligt försämrad lönsamhet. Framför allt har växtodlare drabbats hårt av kraftig nederbörd, sjunkande priser på producerade produkter samt volatila priser på insatsvaror. Samtidigt har ränteläget stigit kraftigt i Sverige. Detta marknadsläge har gjort att betydligt mindre åkermark har sålts på öppna marknaden jämfört med tidigare år.

-För den åkermark som sålts ser vi en ökning av prisbilden när vi tittar på hela Sverige och inom flera områden. Priset varierar dock och i någon del har det även gått ner lite, säger Markus Helin, Fastighetsmäklare på Ludvig & Co.

Få försäljningar på Östgötaslätten
Den mest åtråvärda åkermarken finns i de bördiga delarna i södra delen av Sverige. På Östgötaslätten har prisbilden varit stabil under 2023 men försäljningarna varit färre än tidigare år. Flertalet av dem som köpt åkermark är stora framgångsrika lantbrukare med kombinerad verksamhet, som exempelvis växtodling och djurproduktion eller entreprenad.

-Att det varit färre försäljningar av åkermark på Östgötaslätten under 2023 har med rådande marknadsläge att göra. Den åkermark som sålts har inte påverkats av någon större prisnedgång, mer än av en mindre sättning. År 2023 var ett tuffare år för många spannmålsodlare men det förgicks av ett flertal goda år. Det i kombination med att köp av åkermark är en långsiktig investering, ofta för framtida generationer, leder till prisstabilitet trots tillfälligt högre ränteläge och sämre lönsamhet, säger Lars Ektander Fastighetsmäklare på Östgötaslätten.

Kraftig prisuppgång på Västgötaslätten
I Skaraborg med omnejd finns mycket fin och bördig åkermark samtidigt som det finns åkermark av mindre bra kvalitet. Prisskillnaden kan därför bli mycket stor i området.

-Marknaden kring västgötaslätten har varit stark. De försäljningar vi haft med bördig åkermark med bra arrondering har sålts för höga köpesummor även under 2023. Det finns flera stora, framgångsrika lantbruksföretagare med god kapacitet i området som haft sin verksamhet länge. De har byggt upp ett kapital vilket innebär att hela köpeskillingen inte alltid behöver finanserias med lån vid tillköp av åkermark. Ränteläget påverkar därför inte i lika stor utsträckning. Det är viktigt att betona att åkermark fluktuerar mycket i pris. Dels förstås påverkar jordens produktionsförmåga men stor betydelse har också vilka aktiva lantbrukare du har som granne och arronderingen, säger Helene Gustafsson Fastighetsmäklare på Västgötaslätten.

Stabil prisbild i Skåne
Under 2023 har efterfrågan på åkermark fortsatt varit stor i hela Skåne och prisbilden överlag stabil. Så här beskriver Johan Herrlin, auktoriserad generationsskiftare och fastighetsmäklare i Skåne läget:

-Antalet jordbruksarrenden har ökat, där nuvarande fastighetsägare väljer att arrendera ut sin mark. De som behöver låna pengar för tillköp av åkermark upplever nu högre krav från banken gällande egen insats. Detta i kombination med att fler företag efter 2023 har större problem med sin likviditet kan få åkermark att fluktuera i pris än mer i det kortare perspektivet. Efterfrågan är dock fortfarande stor och kommer så förbli.

Framtiden
Ludvig & Co:s uppfattning är precis som tidigare år att åkermark har framtiden för sig om man ser till värdeutveckling i ett långt perspektiv, naturligtvis med tillfälliga år av prisnedgång som kan bero på allmänt ekonomiskt läge och/eller politiska beslut. Efter coronapandemin och oroligheter i världen som invasionskriget mot Ukraina har frågan om vikten av att producera mat till Sveriges medborgare blivit en allmänt diskuterad fråga. Den åkermark som finns är den vi har och den bästa åkermarken i Sverige kommer alltid vara bra åkermark och viktig att bevara. Priset på åkermark torde öka i det längre perspektivet men kan i vissa geografier kortsiktigt sjunka.

Om åkermarksprisstatistiken
Statistiken grundas på de försäljningar av åkermark som Ludvig & Co:s fastighetsmäklare förmedlade under 2023 och omfattar endast överlåtelser som varit utbjudna på öppna marknaden. Lagfarna överlåtelser och överlåtelser i form av fastighetsreglering (där en hel fastighet eller delar av åkermark överförs till en annan) ingår. Statistiken redovisas utifrån fem olika bördighetsklasser där bördighetsklass 1 (region 1) har den mest bördiga åkermarken och 5 den minst bördiga åkermarken.

Observera att Statistiken inte ska ses som en värderingsmodell för enskilda fastigheter. För värdering hänvisas till Ludvig & Co:s fastighetsmäklare och fastighetsvärderare på aktuell ort.

För mer information kontakta:
Markus Helin, tel: 072-386 92 82, markus.helin@ludvigfast.se
Lars Ektander, tel 013-377 021. Lars.ektander@ludvigfast.se
Helene Gustafsson, tel 072-551 12 64, helene.gustafsson@ludvigfast.se
Johan Herrlin, tel 044-20 89 02, johan.herrlin@ludvigfast.se
Anna Burlage Sjöberg, Pressansvarig tel: 08-700 20 10, anna.sjoberg@ludvig.se

Ludvig & Co är Sveriges största redovisnings- och rådgivningsföretag med 70 000 kunder och 1 300 medarbetare på fler än 130 orter. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi, fastighetsförmedling, juridik, skatt och affärsrådgivning som ger affärsnytta för småföretagare.