Vinnarna i innovationstävling för social påverkan utsedda

Tre studenter från Lunds universitet gjorde den bästa presentationen av en framtida prototypverkstad med fokus på social påverkan. En studieresa till Stanford University Center for Social Innovation samt sommarjobb på Lunds universitets center för studentinnovationer gav studenterna förstapriset.

Under veckan 12-15 maj pågår Social Business Week i Lund där en av huvudaktiviteterna är en innovationstävling som utmanar studenter att designa en prototypverkstad, en miljö avsedd för att snabbt skapa prototyper och testa idéer på användare. Förutom att ge förslag på verkstadens lokalisering, affärsmodell och värdeerbjudande ska studenterna även kunna presentera hur den kan bidra till positiv social, kulturell eller miljömässig påverkan.

Bakgrunden till tävlingen är att Lunds universitet vill starta ett så kallat maker’s space eftersom snabb iteration är en viktig del i innovations- och utvecklingsprocesser.

-  Vi ser att det finns ett stort behov av en inkluderande prototypverkstad med en social koppling för studenter, företag och övriga samhällsmedborgare, säger Henrik Lundblad, projektledare inom studentinnovation på LU Open Innovation Center vid Lunds universitet.

Inför en jury bestående av representanter från Lunds kommun, Creative Plot. Lunds Tekniska Högskola och lokala företag fick åtta team presentera sina idéer. Det vinnande laget som kallar sig PreFabLab och består av studenterna Kristian Rönn, Robin Undall-Behrend och Marika Samuelsson, vann med idén om att människor ska kunna designa, skriva, såga ut och sätta ihop sitt eget hus i likhet med lego. Människor kommer därmed att kunna bygga nytt och bo billigare samt att man enklare kommer att kunna sprida bra lösningar mellan länder och kulturer.

-  Det är fantastiskt att en sådan här tävling äger rum, med just detta tema. Social påverkan är en extremt viktigt fråga och att realisera det med hjälp av en prototypverkstad har varit både lärorikt och kul, säger Kristian Rönn, en av medlemmarna i PreFabLab.

De vinnande studenterna har nu en spännande tid framför sig då de skall få jobba vidare med sin idé i två månader under sommaren.

www.prefablab.org

För mer information vänligen kontakta:

Projektledare Henrik Lundblad, LU Open Innovation Center vid Lunds universitet

+ 46 705115474, henrik.lundblad@luopen.lu.se

Kristian Rönn, PreFabLab

+46 706011172, kristian@kristianronn.com

______________________________________________________________________________________________________________

Social Business Week har inspirerats av fredsnobelpristagaren Muhammed Yunus idéer om socialt företagande. Yunus grundade mikrolånsbanken Grameen Bank och är själv en av talarna under dagarna i Lund som anordnas av Lunds universitet i samarbete med Länsstyrelsen i Skåne, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren,Malmö högskola, Creative Lund, Företagarna Syd samt Grameen Creative Lab & Yunus Social Business.

Programmet i sin helhet finns på www.sbwsweden.se