Biblioteken i Lunds kommun anpassar verksamheten efter nya restriktioner

Biblioteken i Lunds kommun anpassar verksamheten efter nya restriktioner

Utifrån regeringens nya restriktioner som kom den 18 december, fattas nu beslutet att delvis stänga folkbiblioteken i Lunds kommun för besökare. Endast meröppna bibliotek kommer vara tillgängliga för besök men utan personal och med tydliga förhållningsregler. Biblioteken hänvisar även till sina digitala tjänster. Beslutet gäller från och med måndag 21 december och gäller till och med den 24 januari.

Lunds kommun följer myndigheternas rekommendationer och har sedan pandemins start vidtagit nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för smittspridning i kommunala verksamheter. Folkbibliotekens stängning är en nödvändig åtgärd för att minska samlingsplatser som kan riskera att sprida viruset.

- De restriktioner som regeringen aviserade sent på fredag eftermiddag gör att vi dels har detta beskedet ikväll och dels att det kommer fler beslut de närmaste dagarna. Nu är det viktigt att vi undviker trängsel och fortsätter att anstränga oss för att minska smittspridningen tillsammans, säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun.

- Ytterligare åtgärder inom kultur- och fritidsverksamheterna kommer att vidtas. Vi återkommer i början av julveckan med nya beslut. Vi behöver alla ta ett samhällsansvar och det är av stor vikt att alla kontakter som inte är nödvändiga undviks, säger Christian Gehrmann (FNL), nämndsordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Vi reserverar oss för att alla webbsidor på lund.se inte är uppdaterade utifrån detta beslutet.

Läs mer om restriktionerna på krisinformation.se.

Länk till digitala folkbibliotek i Lunds kommun.

För mer information vänligen kontakta:

Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun, e-post philip.sandberg@lund.se, telefon 072-194 05 53.

Christian Gehrmann (FNL), kultur- och fritidsnämndens ordförande, e-post christian.gehrmann@lund.se, telefon 076-881 36 90.

Michael Holmkvist, ställföreträdande förvaltningsdirektör på kultur- och fritidsförvaltningen, e-post michael.holmkvist@lund.se, telefon 0734 - 485 778.