Cecilia Holmblad blir ny direktör för Lunds renhållningsverk

Cecilia Holmblad blir ny direktör för Lunds renhållningsverk

I tio år har hon jobbat som renhållningschef på Nordvästra Skånes Renhållnings AB. Nu är det klart att Cecilia Holmblad börjar sin tjänst som renhållningsdirektör i Lunds kommun den 1 januari 2022.

Cecilia Holmblad har i hela sitt yrkesverksamma liv arbetat med avfallsfrågor och är också engagerad i branchorganisationen Avfallssverige som ordförande i deras utvecklingskommitté. Senast kommer hon från Nordvästra Skånes Renhållnings AB, där varit renhållningschef för de sex nordvästskånska kommunerna.

– Vi har nu gått i mål efter en bra rekryteringsrunda. Det fanns flera goda kandidater till ny renhållningsdirektör i Lunds kommun, vilket jag ser som ett tecken på att vi är en attraktiv arbetsgivare. Nu har vi valt en person som vi är övertygade om är bäst för jobbet, säger Fredrik Ljunghill (M), kommunalråd med samordningsansvar för HR-frågor.

Lunds Renhållningsverk ansvarar för återvinning och avfallshantering i Lunds kommun. Organisationen består av 100 medarbetare med en rad olika kompetenser.

– Under mina år i avfallsbranschen har jag under många år följt och samarbetat med Renhållningsverket i Lund och jag ser verkligen fram emot att med mina erfarenheter tillsammans med personalens erfarenheter på Lunds renhållningsverk fortsätta utveckla verksamheten, säger Cecilia Holmblad, om sin blivande roll som ny direktör för Lunds renhållningsverk.

Verksamheten på Lunds Renhållningsverk har ett stort fokus på att bidra till den hållbara utvecklingen för hela kedjan i Lund med både ett internt och externt fokus.

– Cecilia blir en viktig kraft i Lunds fortsatta utveckling mot ett än mer hållbart samhälle. Hon kommer på ett fint sätt även att komplettera vår förvaltningsdirektörsgrupp, säger Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lunds kommun.

Torsten Czernyson (KD), ordförande i Renhållningsstyrelsen i Lund, välkomnar Cecilia Holmblad till Lund:

– Cecilia Holmblads intresse för avfallshantering och kunskap om miljöfrågor gör att Lund även fortsättningsvis kommer att vara ledande inom området. Hon kommer att fånga upp lundabornas intresse för återvinning såväl som alla utmaningar inom branschen på ett förtjänstfullt sätt och jag vill välkomna henne till Lunds kommun, säger Torsten Czernyson.

För mer information, vänligen kontakta:

Cecilia Holmblad, tillträdande renhållningsdirektör i Lund, e-post: cecilia.holmblad@telia.com, telefon: 073-448 51 33

Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lund, e-post: christoffer.nilsson@lund.se, telefon: 072-223 11 41

Torsten Czernyson (KD), ordförande i Renhållningsstyrelsen i Lund, e-post: torsten.czernyson@lund.se, telefon: 070-7316236

Fredrik Ljunghill (M), komunalråd med samordningsansvar för HR-frågor, e-post: fredrik.ljunghill@lund.se, telefon: 0709-43 28 00.