Längs med Heckebergavägen i Genarp föreslås de 20 lägenheterna byggas som hyresrätter i flerbostadshus. Illustrationsbild: Horisont arkitekter AB

Genarp: Gemensam infart öppnar för nya bostäder bredvid Coop

Granne med Coop i centrala Genarp kan 20 nya hyresrättsbostäder byggas som flerbostadshus i två våningar. Förtätningen blir möjlig efter en lösning där bostadsområdet delar infart med grannen Coop.

Lunds kommun har länge arbetat för att hitta en lösning som gör det möjligt att bygga på den centrala och kommunägda tomten Aspeholm 13 bredvid Coop.

Fastigheten har sedan länge en detaljplan som medger bostäder. Att det trots det inte byggts på tomten beror främst på att frågan om infart inte gått att lösa. Trafikverket som äger Heckebergavägen vill inte se en ny infart.

- Vi hade en idé om en gemensam infart och parkering via grannfastigheten, som är den där Coop står. I samband med att fastighetsbolaget bytte ägare kontaktade vi dem för att höra om de ville driva arbetet som ett projekt med kommunen, och då lossnade det, berättar Lena Bengtsson på tekniska förvaltningen.

- Äntligen kan Genarp få fler attraktiva hyresbostäder genom en enkel och smidig trafiklösning, säger Jan Annerstedt, ordförande i tekniska nämnden. Vi har väntat på att fastighetsägarna skulle komma överens om denna förtätning i ett så centralt läge. Genarp blir ännu mera inbjudande och fortsätter att växa.

Nu gör Lunds kommun en markanvisning till bostadsföretaget Klarabo som i sin tur har löst frågan om infart och parkering för bostäderna med Angelica som äger grannfastigheten där Coop står.

Enligt markanvisningsavtalet ska kommunen sälja marken till Klarabo. Kommunens rutin är ett första år med arrendekontrakt då byggarbetet ska påbörjas, och därefter sker försäljningen. För att bygga bostäderna enligt den nya lösningen krävs även en ny detaljplan.

Lena Bengtsson Übelacker, verksamhetsutvecklare tekniska förvaltningen

• lena.bengtssonubelacker@lund.se