Konsertversionen av världens bästa musikal i Dalby Stenbrott!

Konsertversionen av världens bästa musikal i Dalby Stenbrott!

Jesus Christ Superstar är en brittisk rockopera/musikal från 1970 av Andrew Lloyd Webber (musik) och Tim Rice (text). Här får sex professionella soloartister förstärkning av stenbrottets akustik och en stor kör och orkester.  En magisk stämning utlovas!

I våras satte dalbykören Mixtum upp en konsertversion av verket tillsammans med sex professionella solister i rollerna som Jesus, Judas, Pilatus, Herodes, Petrus och Maria. Det blev otroligt uppskattat och Sommarlund såg möjligheterna med att framföra samma konsert i Dalby Stenbrott. Här får artisterna förstärkning av stenbrottets akustik. En stor 10-mannaorkester backar upp med kapellmästare Björn Claesson i fören.

Musikalen berättar historien om Jesus Kristus ur främst Judas Iskariots synvinkel, som framställs som en tragisk figur missnöjd med den riktning i vilken Jesus styr sina lärjungar. Den väckte starka reaktioner från vissa kristna när den först sattes upp eftersom den framställer Jesus som människa mer än Gud. När Jesus Christ Superstar sattes upp första gången så gjordes den i just en konsertversion. Musiken sätts i centrum och regin och rekvisitan är minimal.

Anita Andersson är körledare och en av initiativtagarna. – Vi valde Jesus Christ Superstar eftersom den alltid fascinerat både gamla och unga. Det är också en väldigt genomarbetad musikal med mycket bra texter och fantastisk musik. En av körmedlemmarna Henrik Dahlgren är en riktig eldsjäl och kan hela musikalen ut i fingerspetsarna, så hela kören var med på tåget direkt, berättar Anita.

Datum och tid: Söndag 4 augusti kl. 18.00

Plats: Dalby Stenbrott, Knivsåsen

Medverkande: Dalbykören Mixtum tillsammans med professionella solister och musiker.
Musik: Andrew Lloyd Webber
Text: Tim Rice
Förlag: ATRs Förlag, Västerås/ Nordiska ApS, Köpenhamn
Detta är en amatörproduktion.

I anslutning till konserten informerar Länsstyrelsen om naturreservat och naturvård i Skåne.
Sommarlunds personal finns på plats och är behjälpliga med framkomlighet för handikappade.

FRI ENTRÉ!

Sommarlund vill även passa på och informera om näst kommande spelning, den 8 augusti i Dalby Stenbrott, med den kända a capellagruppen Vocal Six som bjuder på hejdlöst ös och idel välkända låtar.

För mer information vänligen kontakta:
Hanna Ortman, kommunikatör Sommarlund, 0709-43 28 48
Anita Andersson, körledare Mixtum,0736-56 72 69