​Lund bygger mest i Skåne

​Lund bygger mest i Skåne

Förra året byggde Lunds kommun flest bostäder i Skåne per invånare. Nästan 800 nya bostäder färdigställdes och fler än 1100 har påbörjats. I dag deltar byggnadsnämndens ordförande Björn Abelson, (S) i ett samtal om alternativa bostadslösningar i Almedalen.

- Vi är stolta över det höga bostadsbyggandet i Lund, men inte nöjda ännu. Nu tar Lund krafttag för fler bostäder. Spårvägsbeslutet, en het bostadsmarknad, många förtätningar och färdiga detaljplaner gör att vi förväntar oss ännu högre bostadsbyggande de kommande åren, säger Björn Abelson (S) ordförande i byggnadsnämnden i Lund.

Sett till Sveriges alla större städer, hamnar Lund på tredje plats när det gäller bostadsbyggande. Bara Umeå och Norrköping byggde fler bostäder år 2015. Det visar kommunens sammanställning som baseras på uppgifter från Statistiska centralbyrån, SCB.

- Ett högt bostadsbyggande är en strategiskt viktig fråga för Lund som tillväxtmotor för hela södra Sverige. Det är därför glädjande att vi ser att vårt prioriterade arbete med att bygga mer ger resultat. Många nya aktörer satsar nu på Lund och de som redan finns bygger mer. betydligt mer. Utmaningen framöver består bland annat i att den hetare byggmarknaden riskerar att driva upp bygg och boendekostnaderna. Om vi ska klara den utmaningen behöver vi en stärkt nationell bostadspolitik, säger Anders Almgren, (S) kommunstyreslens ordförande i Lund.

Mellan åren 2011 och 2015 är det Lomma, Båstad och Lund som ligger i topp i Skåne. Lunds kommun hamnar under den här tidsperioden på plats nio i Sverige. Bland de färdigställda bostäderna i Lunds kommun är merparten flerbostadshus med såväl hyres- bostads- och äganderätter, men även en hel del småhus. Det visar uppgifter hämtade från kommunens register.

Samtalet i Almedalen om bostadsbyggande hålls klockan 16-17, torsdagen den 7 juli, i Öresundshuset (Hästgatan 1). Det livesänds via oresundshuset.nu och finns kvar att titta på i efterhand. Det handlar om att Lund, liksom övriga partners i Öresundshuset, vill testa nya former och finansieringsmodeller för bostadsbyggande.

FAKTA

Under 2015 har 783 lägenheter färdigställts, varav 603 i flerbostadshus och 180 i småhus. Av lägenheterna i flerbostadshus har 94 lägenheter färdigställts i Havamal 4 och110 studentbostäder i Satelliten 1. Endast en lägenhet registrerades som ombyggnad 2015.

Fördelningen av bostadsbyggandet i kommunen är enligt följande: Lunds tätort, 637 lgh (varav 349 hyresrätter, 235 bostadsrätter och 53 äganderätter), 2 äganderätter Södra Sandby, Dalby 109 lgh(49/41/19), Veberöd 3 äganderätter, Genarp 13 bostadsrätter och 4 äganderätter.

Presskontakt:

Annika Henning, press- och medieansvarig Lunds kommun, annika.henning@lund.se, telefon: 0729-81 63 65.

Mer information:

Anders Almgren, kommunstyrelsens ordförande i Lund, anders.almgren@lund.se, telefon 070-847 88 17.

Björn Abelson, ordförande i byggnadsnämnden Lunds kommun, bjorn.abelson@lund.se, telefon 073- 622 92 69.

I mötet mellan idéer och handlingskraft skapas framtidens Lund. Här kan du vara dig själv och utvecklas tillsammans med andra.

Lund – idéernas stad är med 115 000 invånare Sveriges tolfte största stad.