Lund tar krafttag mot illegal tobak

Bakom parollen Smit, Samverkan Mot Illegal Tobak, enas Lunds kommun, Polismyndigheten, Länsstyrelsen i Skåne län och Tullverket för att få bort den illegala tobaken från butikerna i Lund.

Lunds kommun och polisen i Lund i samverkan med Länsstyrelsen i Skåne län och Tullverket gör under 2012 en storsatsning på att få bort illegal tobak från butikerna i Lund.

-         Försäljning av illegal tobak är ett omfattande problem som ökar tillgängligheten av tobak för minderåriga, säger Jörgen Nilsson, närpolischef i Lund. Dessutom göder handeln den organiserade brottsligheten och snedvrider konkurrensen på marknaden på bekostnad av de seriösa tobakshandlarna.

Det finns därför mycket att vinna på att genom ett effektivt tillsynsarbete motverka att illegal tobak säljs i detaljhandeln.

Mer än tio procent av alla cigarettpaket som säljs i Sverige är obeskattade (HUI Research 2011).

-         Smugglingen är omfattande – de senaste tre åren har Tullverket beslagtagit sammanlagt 150 miljoner cigaretter – och ofta organiserad av grovt kriminella nätverk, berättar Anders Hallin, ställföreträdande chef för operativ samordning på Tullverket.

-         Vår primära uppgift är att stoppa flödet av illegal tobak vid gränserna och lagföra de som ligger bakom smugglingen. I SMIT-projektet kan vi bidra med kunskap om vidden av problemet med smuggeltobak samt tipsa om vad man ska vara observant på för att känna igen illegal tobak, säger han.

Genom att utarbeta en effektiv metod för tobakstillsyn är målet nu att tömma Lund på illegal tobak, minska tillgängligheten av tobak för minderåriga samt att göra det oattraktivt för kriminella organisationer att verka genom tobakshandeln i Lund.

I satsningen ingår utbildning av tillsynspersonal från polis och kommun, förstärkt tillsyn samt information till handeln.

-         Det tillsynsarbete som hittills gjorts i Lund visar att vår stad inte är förskonad från förekomsten av smuggeltobak, berättar Annika Landfors som är kommunens tillståndschef. Vi tror att vi kan störa bort en del oseriösa aktörer genom ett aktivt tillsynsarbete, men det behövs även information till tobakshandlarna. Det är inte helt enkelt att känna igen felmärkta varor och vi ska göra allt vi kan för att stötta de handlare som vill göra rätt.

-         Vi på Länsstyrelsen hoppas kunna sprida kunskaperna och erfarenheterna från SMIT-satsningen till övriga skånska kommuner. Illegal tobak finns till försäljning i hela länet, det vet vi genom våra kontakter med tobakshandläggare och poliser. Tillsynen mot detta måste förstärkas, säger Marie Pauly, alkohol- och tobakshandläggare på Länsstyrelsen.

Idag startar den första utbildningen för poliser i yttre tjänst.

Samverkande myndigheter i SMIT-kampanjen är:

• Lunds kommun
  • Polismyndigheten i Lund
  • Länsstyrelsen i Skåne län
  • Tullverket

För mer information, kontakta:

Annika Landfors, tillståndschef, Lunds kommun, annika.landfors@lund.se  Tel: 0702-116200

Jörgen Nilsson, närpolischef, Polismyndigheten i Skåne, jorgen.k.nilsson@polisen.se Tel: 0705-867605

Marie Pauly, alkohol- och tobakshandläggare, Länsstyrelsen i Skåne län, marie.pauly@lansstyrelsen.se  Tel: 0768-400330

Anders Hallin, ställföreträdande chef operativ samordning, Tullverket, anders.hallin@tullen.se Tel: 0768-330825