Lund utsedd till Sveriges bästa hållbarhetskommun 2011

Lund kommer på första plats i tidningen Miljöaktuellts ranking av Sveriges kommuner ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv. Bedömningen bygger på ett flertal undersökningar och miljörankingar dels från Miljöaktuellt, dels från olika aktörer som bland andra Naturskyddsföreningen, Gröna bilister och Ekomatcentrum.

- Vi är mycket stolta och glada för att vårt miljöarbete i Lund uppmärksammas. Vi arbetar aktivt och brett med miljöfrågor inom Lunds kommun och det finns ett stort engagemang för miljöområdet bland Lundaborna. Därför betyder utmärkelsen mycket för oss, säger Mats Helmfrid (M), kommunstyrelsens ordförande i Lund.

Aktiv trafikplanering i Lunda MaTs

Ett av de mer framträdande områdena i Lunds kommuns miljöarbete är det internationellt uppmärksammade arbetet med trafikplanering inom LundaMaTs (Lunds Miljöanpassade Transportsystem). Här bedriver Lunds kommun ett långsiktigt arbete för att minska transporterna med bil och öka andelen som går, cyklar eller åker med kollektivtrafik.

- Att värna om det gröna och gynna den biologiska mångfalden är en central del i vårt miljöarbete inom Lunds kommun, säger Karin Loodberg, chef på avdelningen för miljöstrategi, folkhälsa och säkerhet.

Ungdomsdemokrati med miljöfokus

Lund är en stad med stor andel unga. Ungdomarnas engagemang fångas upp av de återkommande ungdomstingen som bland annat tar upp olika miljöfrågor.

- I samband med miljökonferensen Cop15 i Köpenhamn, ordnades ett speciellt Klimat-ting för ungdomar i Lund, berättar Karin Loodberg. Ett konkret exempel på att ungdomsdemokratiarbetet ger resultat.

Hög andel ekologisk mat

Flera år i rad har Lunds kommun utmärkt sig genom att ha störst andel ekologisk mat i de kommunala köken. Kommunen har idag 36 procent ekologisk mat i snitt över alla verksamheter, och fem skolor och förskolor har över 90 procent ekologisk mat.

Hållbar stadsutveckling

Lunds kommun gör stora satsningar på hållbar stadsutveckling. Nyligen fick Lunds kommun medel från Delegationen för Hållbara Städer för att genomföra innovativa miljöidéer längs Kunskapsstråket, som sträcker sig från Lunds centrum och mot nordöstra Lund med Brunnshögsområdet och det område där forskningsanläggningarna MAX IV och ESS kommer att ligga.

Öresundsregionen utmärker sig

- Det är tredje året i rad som utmärkelsen går till en kommun i Öresundsregionen. Förra året kom Malmö stad på första plats i Miljöaktuellts ranking och året dessförinnan fick Helsingborgs stad utmärkelsen. Detta glädjer oss naturligtvis särskilt. Vi samverkar mycket i regionen kring olika frågor och vår samverkan utvecklas hela tiden. Ett exempel är samarbetet kring spårvägar i SPIS – Spårvägar i Skåne, ett annat att vi samlar våra aktiviteter under Almedalsveckan i det organisationsövergripande Öresundshuset på Hästgatan i Visby, avslutar Mats Helmfrid.

Utmärkelsen för Sveriges bästa hållbarhetskommun delas ut i Visby under Almedalsveckan.

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Mats Helmfrid (M), kommunstyrelsens ordförande i Lund, tfn: 0707 – 34 77 67

Karin Loodberg, chef på avdelningen för miljöstrategi, folkhälsa och säkerhet i Lunds kommun, tfn: 046 – 35 58 40