Hemmlis fick förra året utvecklingsstöd till sociala entreprenörer. På bilden Malin Svensson, Jimmy Sok, Rickard Styrén och Thobias Bergström.

Lunds kommun stöder sociala entreprenörer

Nu kan sociala entreprenörer söka upp till 50 000 kronor i utvecklingsstöd från Lunds kommun. Bland de verksamheter som tidigare fått stödet märks en ideell förening som ger språkträning för nyanlända och en verksamhet som förmedlar abonnemang på begagnade möbler till studenter.

Lunds kommunstyrelse har avsatt medel till utvecklingsstöd för verksamheter inom sektorn socialt entreprenörskap och stödet kan sökas av arbetsintegrerade sociala företag och sociala företag som till exempel drivs med målsättning att integrera människor i samhället och arbetslivet, eller har som affärsidé att lösa sociala eller miljömässiga problem. Bidraget består av två delar – dels en möjlighet till ekonomiskt stöd på upp till 50 000 kronor, dels en affärsutvecklingsdel genom kommunens kulturinkubator The Creative Plot.

En av de verksamheter som fick stöd förra året var Hemmlis, som samlar in andrahandsmöbler, fixar till dem och placerar möblerna i designkollektioner. Därefter hyrs möblerna ut, ofta till utbytesstudenter. För Hemmlis var bidraget en möjlighet att snabbare kunnat testa och lansera en tjänsteprototyp för social innovation på marknaden.

‑ Utan bidraget hade vi nog inte haft incitament nog för att gå in med egna privata investeringar då affärsmodeller av vår typ är väldigt oprövade i en svensk kontext. Kommunens stöd har gjort så att vi har kunnat fokusera på testning och validering istället för att oroa oss över de personliga ekonomiska riskerna, säger Jimmy Sok, en av Hemmlis fyra grundare.

Sociala entreprenörer presenterar innovativa lösningar på samhällsproblem.

‑ Det är tacksamt att det finns bidrag och finansiering av detta slag som kan minimera riskerna för de som väljer att lägga ned sin tid och energi på att skapa ett mer hållbart marknadsklimat, menar Jimmy Sok.

Senast den 23 april ska årets ansökan vara inne. Mer information om utlysningen finns på lund.se/foretagare.

Här kan du läsa mer.

Här kan du göra en ansökan.