Joaquin Aras, The Order of Things, 2013, digital video

Lunds konsthall Ute – Videokonst från Argentina

Pressvisning på Lunds stadsbibliotek torsdag 21 juni kl 12

Lunds konsthall Ute
2018 – Videokonst från Argentina:

Joaquin Aras, Mercedes Azpilicueta, Eugenia Calvo, Fabio Kacero, Nicolas Mastracchio, Juane Odriozola

Lunds konsthall / Lunds centrum 20 juni – 16 september 2018

Lunds konsthall Ute är ett program med tillfälliga konstinstallationer i offentliga miljöer, anordnat i syfte att lyfta fram i huvudsak yngre konstnärer. Projektet har organiserats i samarbete mellan Alejandra Aguado, frilanskurator och en av initiativtagarna till Móvil, en utställningsplats för samtidskonst i Buenos Aires, Argentina, och Debora Voges från Lunds konsthall. Tillsammans har de valt sex argentinska konstnärer, vars estetiska språk grundar sig på enkla men kraftfulla manipulationer av föremål och bilder i vår omgivning.

Trots att de alla arbetar med film använder dessa konstnärer olika visuella system och uttrycksformer. Ändå förenas de av sin strävan att undergräva sakernas invanda ordning. Deras verk upphöjer föremål, handlingar och miljöer i vardagen till konkreta redskap för att ifrågasätta sakernas tillstånd – samhällets tysta överenskommelser och konventioner – på ett skarpt och ofta humoristiskt sätt.

De utvalda konstnärerna ställer ut i Sverige för första gången. Deras verk ger oss en inblick i vad som händer på dagens argentinska konstscen. Inalles tio filmer visas i olika offentliga miljöer i centrala Lund.

Konstnärer, verk, platser

1. Juane Odriozola, Mental Tour, 2017, digital video, 7’8”. Mårtenstorget 3 (återvinningsstationen vid restaurang VED)

2. Fabio Kacero, Earlater, 2010, digital video, 6’4”. Kontor för Framtidens Lund, Skomakaregatan 4 (främre fönstret)

3. Joaquín Aras, Tears Fall in Slow Motion, 2016, digital video, 26’22”. Domkyrkoforum, Kyrkogatan 4 (byggnadens baksida, fönstret mot Café Ariman)

4. Fabio Kacero, Totloop, 2003, film, 3’40”, Lunds universitet, Palaestra et Odeum, Paradisgatan 4 (fönster mot Lundagård)

5. Eugenia Calvo, The Domain of the World, 2014, digital video, 15’. Universitetshuset, Paradisgatan 2 (sidoingången)

6. Mercedes Azpilicueta, Dear Sister, 2011, digital video, 8’23”. Stadsbiblioteket, Sankt Petri kyrkogata 6 (fackboksavdelningen)

7. Joaquín Aras, The Order of Things, 2013, digital video, 2’36”. Stadsbiblioteket, Sankt Petri kyrkogata 6 (konsthistorieavdelningen)

8. Nicolas Mastracchio, The Voice of Things, 2017, digital video, 4’1”. Lexis Papper, Stora Gråbrödersgatan 13 (sidofönstret)

9. Mercedes Azpilicueta, La Facultad, 2017, diptyk, digital video, 25’3”. Stadshallen, Stortorget 9 (främre fönstret mot Stortorget)

10. Eugenia Calvo, The March of the functions, 2015–16, Lunds konsthall, Mårtenstorget 3 (konstrummet)

Guidade turer

27 juni, 29 juni, 1 augusti, 3 augusti kl. 13
Mötesplats: Lunds konsthalls entré
Guide: Paula Ludusan, Lunds konsthall

Tack till:
Lunds domkyrka, Lunds universitet, Lexis pappershandel, Stadshallen, Framtidens Lund och Stadsbiblioteket.

Lunds konsthall, Mårtenstorget 3, SE-223 51 Lund 046-359 5295 www.lundskonsthall.se