Modellkommun för jämställdhet ökar takten i jämställdhetsarbetet

Modellkommun för jämställdhet ökar takten i jämställdhetsarbetet

Jämställdhetsarbetet i Lunds kommun bidrar till att uppnå kommunens ambitioner kring Agenda 2030 och mänskliga rättigheter. För att ytterligare sätta fokus på frågan har kommunstyrelsen beslutat att ansöka hos Sveriges Kommuner och Regioner om att bli en modellkommun för jämställdhet. Syftet är att få mer kunskap om kommunen erbjuder likvärdig service till kvinnor och män och om resurserna fördelas likvärdig till båda könen.

Alla individer ska kunna forma sina liv utan att begränsas av föreställningar om vad flickor/kvinnor och pojkar/män kan eller inte kan göra. Att som kommun vara en modellkommun för jämställdhet innebär att kommunens verksamhet får möjlighet att genom ett strukturerat erfarenhetsutbyte utveckla arbetet med jämställdhetsintegrering. Det handlar om att säkerställa jämställda välfärdstjänster för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar. Från varje kommun deltar ledande politiker och chef med mandat att driva förbättringsarbete, samt nyckelpersoner som strateg eller utvecklingsledare.

- Alla ska ha möjlighet att styra över sitt eget liv. Jag är stolt över att Sverige blivit ett av världens mest jämställda länder. Men fortfarande finns väldigt mycket kvar att göra. I nuvarande takt tar det till exempel 25 år innan löneskillnader mellan män och kvinnor jämnats ut. Med dagens beslut är Lund, förutom ett nav för mänskliga rättigheter och klimatomställning, även en modellkommun för jämställdhet, säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun

Modellkommunerna sköts av SKR och startade 2015. Hittills har ett 40-tal kommuner och regioner deltagit i modellsatsningen. Att vara en modellkommun för jämställdhet skulle innebära att Lunds kommun får hjälp att integrera jämställdhet i sin styrning och ledning på ett systematiskt sätt något som saknas i kommunen idag.

- Arbetet med jämställdhet är en viktig fråga för Lund och jag tror att en framgångsfaktor är att Lunds kommun kommer att arbeta med jämställdhet både som ett eget målområde i program för social hållbarhet och som ett perspektiv som ska genomsyra arbetet med de andra målen som rör tex boende och närmiljö, utbildning, arbete eller levnadsvanor, säger Lisa Gunnefur, Samhällsstrateg inom social hållbarhet och folkhälsa.

För mer information:

Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun, E-post: philip.sandberg@lund.se
Telefon: 0721-940 553

Lisa Gunnefur, samhällsstrateg med inriktning folkhälsa och social hållbarhet Telefon: 046-359 59 61
E-post: lisa.gunnefur@lund.se