Foto: Colourbox

Nu blir det enklare och säkrare att boka lokal och söka bidrag

Den 31 januari är Lunds kommuns nya boknings- och bidragssystem infört och i full drift. Systemet ska dels underlätta för föreningar och andra aktörer att boka lokaler och söka bidrag, dels säkra arbetet mot välfärdsbrott.

Lunds kommun har haft samma system sedan 1993 för att söka bidrag och boka lokaler. Systemet har uppdaterats under åren, men behovet av ett mer tillgängligt system och att effektivare förebygga välfärdsbrott krävde ett helt nytt system. Kommunen beslutade då att avropa ett nytt, enklare och säkrare system från Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) ramavtal. Ett system som inte bara kan möta dagens behov utan också kan möta morgondagens utmaningar.

– Föreningslivet gör ett fantastiskt arbete med att erbjuda Lundaborna en meningsfull och hälsofrämjande fritid. Som politiker är det vårt ansvar att stärka de goda krafterna i samhället. Med det nya systemet vill vi göra det enklare att bedriva föreningsverksamhet i Lunds kommun, samtidigt som vi försäkrar oss om att skattepengarna verkligen går dit där de gör mest nytta, menar Sebastian Jaktling, ordförande i kultur- och fritidsförvaltningen.

Arbetet med att ta fram ett enklare och säkrare boknings- och bidragssystem påbörjades 2022. Tillsammans med föreningslivet tog kommunen fram en kravprofil för ett system som inte bara löste det gamla systemets problem, utan även flyttade fram positionerna för hur kommunen kan ge ett mer anpassat och enkelt stöd till föreningslivet. Efter avropet hamnade uppdraget på Rboks boknings- och bidragssystem, som redan finns i ett 40-tal kommuner, däribland Malmö, Kristianstad och Helsingborg. Under 2023 har fokus legat på att anpassa systemet till Lunds kommuns och föreningarnas förutsättningar och funktioner.

– Det har varit en mycket rolig och lärorik resa. Det nya systemet förenklar för föreningarna och ger dem mer makt att själva administrera sina bokningar och bidragsansökningar. De kan till exempel själva boka och avboka tider samt använda sina befintliga föreningssystem för närvarorapportering till aktivitetsstödet. Samtidigt ger det oss i kommunen större möjlighet att överblicka både bokningar och bidrag. Det nya systemet frigör tid för handläggare och öppnar därmed upp möjligheten att arbeta både för och med föreningslivet och andra aktörer i Lund, säger Emilia Andersson, projektledare för införandet av det nya bokning- och bidragssystemet.

Tillsammans med kommunens nytillsatta "föreningslots" kommer systemet innebära en betydande förbättring av stödet till bland annat föreningslivet. Resurser inom kommunen, som tidigare har gått till att manuellt handleda bland annat föreningar i ett avancerat system och administrera bokningar, kan istället läggas på att stötta föreningarna till utveckling och tillväxt. Utbildningen av handläggare och föreningar har påbörjats, men kommer att fortsätta under 2024. På samma sätt kommer kommunen att fortsätta utvecklingen av det nya systemet och de möjligheter som detta medför, till exempel snabbare tillgång till lokaler och genom utvecklad inpassering.

För mer information, vänligen kontakta:

Sebastian Jaktling (S), ordförande, kultur- och fritidsnämnden, telefon: 073-448 58 82, e-post: sebastian.jaktling@lund.se

Emilia Andersson, projektledare, telefon: 070-792 49 21, e-post: emilia.andersson@lund.se

Kultur- och fritidsförvaltningen: Andreas Narvå

Kommunikatör 046-359 33 93