Nystart för Lunds idrottsföreningar efter pandemin

Nystart för Lunds idrottsföreningar efter pandemin

Efter en lång period av pandemirestriktioner är det dags för en gemensam nystart för Lunds många idrottsföreningar. Den 14 maj arrangeras Idrottens dag när ett 30-tal föreningar visar upp sig för Lundaborna.

Under större delen av dagen kan sportintresserade testa nya idrotter på Stortorget. Flera av föreningarna genomför dessutom parallellt egna aktiviteter på hemmaplan. Se evenemangskalendern för exakta tider och mer information:

Idrottens dag 2022

– Det är verkligen roligt att idrottsföreningarna äntligen kan starta upp för full kraft igen. De sysselsätter många och fyller en mycket viktig uppgift i samhället, både ur ett folkhälsomässigt och socialt perspektiv. Det är därför viktigt att vi kan uppmärksamma allt det otroliga som föreningslivet kan erbjuda, säger Christian Gehrmann (FNL), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Dagen arrangeras av Lunds kommun, Paraplyorganisationen för Idrottsföreningar i Lunds kommun (PIL) och Visit Lund.

Kommun och föreningar diskuterar idrottens framtid

På lördag kommer ett idrottsting att arrangeras av kultur- och fritidsförvaltningen i samarbete med PIL. Tinget sker i form av en paneldebatt där politiker från olika partier presenterar sina planer för idrotten i Lund. Därefter får representanter från idrottsföreningarna ställa frågor.

– Kommun och föreningsliv måste arbeta tillsammans för att ge de bästa förutsättningarna för ett rikt och varierat idrottsliv i Lunds kommun. I detta arbete är en levande och aktiv dialog ”a och o”. Idrottstingets syfte är att få ökad förståelse och insikt för vilka behov idrotten har och vad idrotten önskar att kommunen ska prioritera, samtidigt som politikerna får chansen att berätta om sina visioner och mål för idrotten i Lund, säger Marianne Lager, ordförande för PIL.

Idrottstinget är inte öppet för allmänheten men journalister är välkomna.

Flera föreningar har aktiviteter i egna lokaler på lördag:

• IK Dana har träning på Källbybadet klockan 11-13
  • Crux Climbing – klätterväggen på LTH-området klockan 11-14
  • Eos Care – prova-på idrott för barn klockan 14-17 och ungdomar klockan 18-22 i EOS-hallen
  • Atlas konstsim – klockan 12-14 är det uppvisning på Högevallsbadets 25-metersbassäng

Följande föreningar kommer att representeras under dagen:

Friskis & Svettis, Idrott hela livet, Lunds Civila Ryttarförening, Simklubben Poseidon, Lunds Lacrosse, Lunds Volleybollklubb, ATL, Lugi Handboll, Lunds kvinnliga gymnastik, Real Fighter (thaiboxning), Lunds Giants, IK Dana, Eos care, Lunds OK, Lunds konståkning, Lunds Aikido, Crux climbing, Lugi Badminton, Spinndisc FK, Lunds FF, Lund United FC, H43, SK Lundia, Skåne netball, Atlas konstsim, Lugi Gymnastik, Lugi Fäktförening, IF SKI Team Skåne, Lundapadel

För mer information, vänligen kontakta:

Christian Gehrmann (FNL), ordförande kultur- och fritidsnämnden
e-post: christian.gehrmann@lund.se, telefon: 076-881 36 90

Marianne Lager, ordförande Paraplyorganisationen för Idrottsföreningar i Lunds kommun (PIL)

e-post: marianne@skposeidon.se, telefon: 046-274 00 60 eller 070-313 70 77