Den 17 juni invigs parken Trekanten i Dalby.

Pressinbjudan: Välkommen till en grönare park i centrala Dalby

Nya träd, mer plats för gående och cyklister och återanvänd gatsten från början av 1900-talet möter Dalbyborna när parken Trekanten öppnar igen. Den 17 juni klockan 13.30-14.00 hälsas massmedia välkommen till invigningen.
– Trekantens träd, bänkar och rabatter framhäver det bästa i Dalby centrum med nya Gästis, biblioteket och köpcentret. Här får Dalbybor och besökare dessutom ett litet strög där människor möts och kan umgås, säger Jan Annerstedt (FNL), kommunalråd och tekniska nämndens ordförande i Lund.

Framför allt är det gatorna kring Trekanten som byggts om med generösa trottoarer och plats för uteserveringar. Inuti parken har det tillkommit nya växter och ett stort antal vårlökar har planterats både i gräsmattan och i den nya upphöjda planteringsytan. Parken har också fått tillskott i form av marktäckande murgröna och ny lågmäld belysning. Trekanten har blivit en mer stillsam plats där upplevelsen av biltrafik har minskat och Dalbys historia lyfts fram.

– Vi har planterat ett nytt vårdträd i parkens södra spets. Det är ett pagodträd, Sophora Japonica, som har ett sirligt bladverk och stora klasar med vita blommor. Trädets placering har en historisk koppling, då det tidigare har stått en kastanj på ungefär samma plats. En bänk omsluter trädet. Vi hoppas att det ska bli en fin plats för en stunds avkoppling, säger Malena Kjellstrand, landskapsarkitekt i Lunds kommun.

Under ombyggnaden gjordes ett spännande fynd i en av gatorna. Direkt under asfalten i Lundavägen hittades ett lager av gammal gatsten. Upptäckten gjorde att Lunds kommun tog beslutet att återanvända gatstenen i Lundavägen-Tingsgatan.

– Gatstenen tillhör Dalbys historia. Placering av stenen blir dock inte exakt på samma ställe som tidigare. Den återvunna gatstenen sätts istället i Lundavägens och Tingsgatans södra del, nedanför busshållplatsen och förbi Dalby Gästis infart och till Tingsgatans södra övergångställe, säger Herman Friedländer, som är projektledare i Lunds kommun.

Under invigningen den 17 juni blir det musik och tal. Invigningen anpassas och hålls under rådande restriktioner. Anmäl din redaktions medverkan till press@lund.sesenast klockan 11.00 den 17 juni.

– Det känns bra att vi nu är redo att inviga Trekanten i Dalby som är entrén till Dalby centrum och jag hoppas att parken och omkringliggande gator kommer bli en mötesplats för såväl Dalbyborna som besökare. Det är också en viktigt satsning på offentliga miljöerna i de östra tätorterna i Lund, säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun.

Fakta Trekanten i Dalby
Trekanten har varit park sedan sekelskiftet 1900 och ligger precis i Dalby centrum. Parken är cirka
1 500 kvadratmeter stor.

För mer information, vänligen kontakta:
Herman Friedländer, projektledare i Lunds kommun, telefon: 073-068 26 29, e-post: herman.friedlander@lund.se

Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun, e-post philip.sandberg@lund.se, telefon 0721-940 553

Jan Annerstedt (FNL), kommunalråd och tekniska nämndens ordförande, telefon: 070 723 28 00, e-post: jan.annerstedt@lund.se