Honung och biodling från skördefesten 2017

Skördefest i Stadsparken 22-23 september

Pressinfo: Hur fungerar skördefesten, vad är nytt för i år?

Christina Persson, projektledare för skördefesten, finns på plats vid växthuset i Stadsparken lördagen den 22 september kl. 10:30 – 11.00.

Skördefest för flera sinnen - tips ur programmet

Drygt 100 utställare kommer att vara på plats för att sälja närproducerat och ekologiskt: grönsaker, frukt, bär, honung, bröd, mjölksyrat, kryddor, kött, fårskinn och mycket mer. Vissa har varit med många år, andra gör premiär 2018. Odlare och föreningar delar med sig av erfarenheter, odlarglädje och småskaligt skånskt mathantverk.

• Ta med  tre välutvecklade frukter från trädet som du vill få sortbestämt och kom till växthuset den 22 september. Liksom tidigare finns möjlighet att omvandla äpplen till must i parken - ta med egna äpplen och en dunk.
  • Passa på att smaka på säsongens råvaror hos de olika mat- och fikaserveringarna. Prova på hantverk som linberedning och ullhantverk. Åk häst och vagn, träffa grisar och kvigor. Bli miljösuperhjälte med naturum Skrylle, gå tipsrunda och lös uppdrag om miljöfrågor och natur, titta på dockteater och pyssla med rotfrukter, sagoläsning och musikunderhållning.
  • Följ med på en guidad tur om vad som händer i Observatorieparken just nu och lär mer om biodling i kortföredraget Blommor och bin.

Tid & plats:
- Stadsparken i Lund, entrén vid Nygatan/Svanegatan.
- Helgen 22-23 september kl. 10.00–16.00. Fri entré.

Lista med utställare och helgens program, se www.lund.se/skordefest

Kontakt
Christina Persson, projektledare, tekniska förvaltningen, Lunds kommun. Tfn 046-359 74 60.