Veberöd växer med mer verksamhetsmark och nytt äldreboende

I norra Veberöd kan det nu bli möjligt med både ny mark för företaganda och ett nytt äldreboende. Under torsdagen beslutade byggnadsnämnden att gå vidare på samråd med ett förslag till detaljplan.

Det är tre fastigheter i norra Veberöd, i närheten av väg 11, som kommer att få helt eller delvis nya detaljplaner. På en mindre tomt ger nya detaljplanen möjlighet att bygga ett nytt äldreboende, Veberöds andra. Byggnaden kan enligt förslaget bli åtta meter som högst. I de tidiga skisser som ligger till grund för förslaget handlar det om en längre byggnad, med möjlighet att i framtiden bygga ut äldreboendet i vinkel, när äldreomsorgens behov ökar.

I västra delen av detaljplanen förbereds för en blandning av kontor och verksamheter som inte är störande för omkringboende, som service, lager eller tillverkning. Ytterligare ett sätt att visa hänsyn blir den nya parkmarken mellan verksamhetsområdet och befintliga bostäder. Även byggnadshöjden och takvinklarna begränsas.

- Veberöd har ett växande näringsliv och efterfrågan på ny företagsmark är stor, så vi utgår från att förslaget mottas med uppskattning hos många Veberödsbor. Hela Lunds kommun ska leva och kunna utvecklas, säger Björn Abelson, ordförande i Byggnadsnämnden i Lunds kommun.

Mellan äldreboendet och verksamhetsområdet kommer även en ny väg att byggas som ska omges av parkmark.

Det nya äldreboendet kommer att bli granne med Björkhagaparken och totalt sett innebär förslaget att parkmarken i området ökar. De rödlistade bin som finns i Björkhagaparken kommer man att förbättra förutsättningarna för genom att utveckla torrängsvegetationen. Det gör man bland annat genom att se till att den sandiga jorden förblir bar och genom att plantera växter som ger mycket nektar.

Björn Abelson (S), byggnadsnämndens ordförande, 073-622 92 69