Vinet växer bättre med ny teknik i Lund

Vinet växer bättre med ny teknik i Lund

Lunds sensornätverk når hela vägen till Kornheddinge

Under senvåren har Lunds öppna sensornätverk startat och nu har också överföringen av data från sensorer kommit igång. Nätverket sträcker sig hela vägen till Kornheddinge kvarn, där man mäter fukt och temperatur i vinodlingen för att odla ännu bättre vindruvor.

Lunds Kommun har genom Future by Lund och i samarbete med LTH, Rise och Sensative startat ett projekt som gör det möjligt att testa innovationer inom sensorsteknik i Lunds fria och öppna sensornätverk. Tekniken heter LoRa och är ett billigt sätt att överföra små mängder data, som till exempel från sensorer. Nätverket täcker Lunds stad – men når ofta också en lång bit utanför. Bland annat täcker man faktiskt in Kornheddinge utanför Staffanstorp, där nu Olle Hydbom på AutoIDExpert tillsammans med bland annat LTH och kollegor på SLU i Alnarp börjat testa ett system för att övervaka vinodlingen på Kornheddinge kvarn med sensorer.

‑ Vi gör ett system som gör det möjligt för frukt-, bär och vinodlare att förbättra sina odlingar, berättar Olle. Tanken är att man med hjälp av modern teknik ska få bättre produkter med mindre miljöbelastning. Vi har valt en vinodling för att det är teknisk mest utmanande, men det skall även bli jordgubbs- och äppelodlingar med tiden.

Olle har satt upp sensorer som mäter fukt och temperatur vid vinplantorna. Han har redan fått sensorerna att skicka sina värden till datorer via nätverket.

‑ Timingen med att nätverket startade i början av våren är nästan optimal för nu kan vi mäta odlingen när tillväxten börjar, säger Olle Hydbom. Vi vill mäta för så stor del av växtsäsongen som möjligt. Att vi redan har fått igång överföringen av data är ett bevis för att sensornätverket LoRa fungerar.

När det gäller odling kan det också vara viktigt att mäta solinstrålning, daggpunkt (den temperatur då daggen faller ut), vindhastighet och mikroorganismernas aktivitet i marken. Allt påverkar odlingens resultat. När man kan mäta och samla in data är det dags att bygga analysprogram som passar för olika grödor.

‑ Det är viktigt att vi gör ett system som är billigt och enkelt, menar Olle Hydbom. Det ska också vara lätt att underhålla för odlarna.

Olle Hydbom är också ordförande i Lunds Öppna Verkstad och ser stora fördelar med sensornätverket.

‑ Det är spännande att Lunds kommun dragit igång LoRa och på så vis skapat en ny infrastruktur. De projekt som är med får en helt annan ekonomi från början. Och för Lunds Öppna Verkstad ser jag att det finns möjlighet att öppna ett helt nytt område för att testa nya saker.

Intresset för att vara med och testa sensorer och digitala uppfinningar inom det fria och öppna sensorsnätverket är stort och när Future by Lund arrangerade en workshop kom närmare fyrtio deltagare bland annat från stora bolag, små startupföretag och förvaltningar i Malmö och Lund.

‑ Vi har börjat med tre till fyra projekt fram till sommaren, berättar projektledare Anders Trana. Efter sommaren kommer vi att släppa på fler. Vi vill automatisera processen så att det i princip bara är att signa upp på nätet och sätta igång. Det är inte så komplicerat men vi vill att det ska finnas en manual som berättar hur man gör.

Anmälan till LoRa-projektet görs via Future by Lunds hemsida http://www.futurebylund.se/.

Olle Hydbom, AutoIDExpert

0730-80 34 00, Olle.hydbom@autoidexpert.com

Det här är Future by Lund:

En innovationskultur

I Lund pågår många projekt som kan göra vår framtid både enklare och mer hållbar. Här finns bland annat ett fritt nätverk för den som vill testa innovationer inom Internet of Things, här pågår försök i hur inomhusbelysningen kan få människor att må bättre och i höst invigs en testbana där elbilar kan laddas i farten. Alla dessa och fler projekt samlas på innovationsplattformen Future by Lund, som finansieras av Vinnova och Lunds kommun.

Future by Lund är en plattform som verkar för smarta och hållbara lösningar för växande städer och de som bor där. Vi är en av sex innovationsplattformar i Sverige. Future by Lund består av ca 25 partnerorganisationer från akademi, stad och näringsliv.

Vår vision är att skapa en tillgänglig innovationskultur där kunskap kan cirkulera fritt. Vi är en mötesplats där olika världar samarbetar för att forma idéer, bygga kunskap och få innovationer att växa. Här kan vi tillsammans med akademi, stad och näringsliv skapa framtiden genom att erbjuda Lund som en testarena. Detta kallar vi för innovationskultur och alla är välkomna att delta.

Vill du vara en av de första att få veta när det händer något nytt hos Future by Lund? På vår hemsida och i sociala medier publicerar vi kontinuerligt filmer, nyheter, artiklar, intervjuer och material om våra projekt. Läs mer på vår hemsida om våra fokusområden, partners, spaningar och tips på events och föreläsningar.

www.futurebylund.se

Facebook.com/futurebylund Twitter.com/futurebylund
Linkedin.com/company-beta/18016988
Instagram.com/futurebylund/

Bildtexter:

Olle Hydbom har bland annat arbetat med mätteknik, radioteknik och logistik men också med livsmedelsindustrin för att minska matsvinnet.

På Kornheddinge kvarns vingård finns numera sensorer som mäter fukt och temperatur vid vinplantorna. Med tiden ska data från sensorerna leda till förbättrade odlingar med högre avkastning men även med bättre förutsättningar att skapa bättre produkter i förädlingsledet samt att hantera logistiken (distributionen) ut till butik på ett mer miljömässigt sätt.