Varför fick münchmedia förtroendet att ge ut Gastros kokbok för unga kockar?

Ett tips om att Gastro var föregångare när det gäller matlagningskurser för barn var starten på samarbetet mellan Ingrid Münch, münchmedia och Per Dahlberg, restaurang Gastro i Helsingborg. Båda tyckte att det saknades en kokbok där man tog barns intresse för matlagning på allvar. De böcker som fanns på marknaden beskrev oftast hur man snabbt gör mackor, mellanmål och smoothies. Per Dahlberg hade en önskan att inspirera familjen att samlas i köket och laga mat från grunden tillsammans. Att umgås i köket är ett utmärkt tillfälle att berätta för barnen om skillnader mellan olika produkter och varför man av hänsyn till miljön helst väljer närodlat. Och barn som tidigt fått vara med i köket har ett stort försprång senare i livet när det gäller att äta nyttigt och leva sunt.

Några frågor till Per Dahlberg, källarmästare på Gastro:
Hur kom du i kontakt med münchmedia?
– Jag fick besök av Ingrid Münch som föreslog att vi skulle dokumentera våra Barn i köket-kurser i en familjekokbok.

Fick du tillräckliga upplysningar för att kunna ta beslut om projektet?
– Ja, informationen om vad vi åtog oss av arbete var tydlig och klar.

Var det svårt att ta ställning till vad det innebar att beställa böcker som skräddarsytts för era matlagningskurser för barn?
– Nej, informationen var tydlig.

Innebar det mycket arbete för ert företag?
– Nej! Visst tog det tid för köksmästaren att vara med på möten. All fotografering skedde på kursdagarna, så det tog inga extra resurser i anspråk. Men jag förstår att Ingrid lagt ner ett mycket stort arbete. Skulle man själv ha gjort det hade det varit alltför mycket.

Hade ni tidigare tänkt tanken att ge ut en företagsspecifik bok?
– Ja visst, vilken restaurang har inte gjort det?

Hur har projektledningen under produktionstiden fungerat?
– Bra, arbetet har hela tiden drivits vidare till nästa steg av Ingrid och vi har haft en produktionsplan att följa.

Har det inneburit något för er verksamhet med matlagningskurser för barn att ni nu gjort en kokbok för unga kockar?
– Ja helt klart, intresset för oss har blivit märkbart större. Vi får telefonsamtal och mail nästan varje dag. Och vår köksmästare Karl Bengtsson har tilldelats Skåneländska Gastronomiska Akademiens Mårtenspris för ”kokkonst av högsta klass och framgångsrik pedagogisk gärning”.

Hur har medarbetarna upplevt arbetet med boken?
– De har tyckt att det varit skoj.

Upplever du att münchmedia har haft ett genuint intresse av att projektet skulle bli lyckat?
– Ja, absolut.
Finns det något som du hade önskat varit annorlunda i samarbetet?
– Nej, egentligen inte. Det optimala hade naturligtvis varit att inte behöva ta något eget ekonomiskt ansvar. Men allt som har med barn att göra kan sättas på good will-kontot.

Motsvarade den levererade boken era förväntningar?
– Javisst.

Vilken respons har ni fått på boken?
– Mycket positiv respons, nästan dagliga kontakter.

Har ni fått någon medial uppmärksamhet kring bokutgivningen?
– Ja artiklar och omnämnaden i Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad, TV4 Öresund, radiokanalen 102.6, Svenska Dagbladet, mattidningen Laga Lätt, olika bloggar m fl. Och sökresultaten för oss på internet har förbättrats mycket. All information, bilder och korta videoklipp ligger i münchmedias pressrum på Newsdesk på internet.

Vilken respons har ni fått på presentlådan som boken ligger i?
– Positivt mottagande. Det är en snygg presentation av boken och det är roligt att barnen har kunnat få sin egen bild på lådans lock. Den är dock troligen inte viktig som försäljningsargument.

Vilket mottagande har de personliga bilderna på presentlådans lock fått?
– Föräldrar och barn har tyckt att det är skoj med bild på det egna barnet på lådans lock.

Hur marknadsför ni för övrigt Gastro?
– Med annonser i Helsingborgs Dagblad, via hemsidan och genom pressomnämnanden som t ex krogtester.

Har produktionspriset för boken varit relevant?
– Ja, jag fattar att det kostar med mindre upplagor och att det krävs en mycket stor arbetsinsats, och att det också krävt en portion ideellt arbete från Ingrids sida.

Skulle du rekommendera andra företag att skapa en egen kokbok med münchmedia som samarbetspartner?
– Ja, absolut jag har fullt förtroende för Ingrid.

Kokboken ”Gastros kök – gourmetmat för unga kockar” har utgivits av:
münchmedia ab
Adelgatan 5, 6 tr
tel 0709-38 55 53
info@munchmedia.se
www.munchmedia.se

”Med en kokbok tar du köksvägen till läsarens hjärta.”
Vill du också ha din kunds intresse som i en liten ask? Bokstavligt talat? münchmedia kan hjälpa dig.
Vi skapar skräddarsydda kokböcker på olika teman.
En unik och personlig gåva som skänker glädje i många år.

• Mat, dryck

• familjekokbok
  • gastro
  • karl bengtsson