Julens whiskynyhet kommer från Mackmyra

Mackmyra Special:01 - Eminent Sherry är den första buteljeringen i en ny serie begränsade upplagor från det svenska whiskydestilleriet Mackmyra. Den släpps på Systembolaget måndag 1 december.

Nu kommer en ny serie begränsade buteljeringar från Mackmyra Svensk Whisky. Special heter serien och kan ses som den fullvuxna efterträdaren till Preludium-serien som skapade köer utanför Systembolaget under 2007 och 2006. Systembolaget har köpt in 8000 flaskor Special:01 för sitt tillfälliga sortiment, med försäljningsstart måndag den 1 december.

- Med Special-serien har vi tagit fram en whisky för speciella tillfällen och speciella personer. Vi vänder oss till dem som funnit den svenska maltwhiskyn och vill uppleva den i fler nyanser. De sherry- och röktoner som du hittar i Special:01gör den till en utmärkt whisky till julen och vintern, säger Magnus Dandanell, vd och en av Mackmyras grundare.

- Special-buteljeringarna kommer att bli ett bra komplement till Den Första Utgåvan, som numera ingår i Systembolagets ordinarie sortiment, säger Magnus Dandanell.

Special:01 - Eminent Sherry är som namnet antyder lagrad på sherryfat. Den har en karaktär av torkad frukt och vanilj, och är gyllengul med vissa röda reflexer i. Doften är kryddig och söt med smörkola och vanilj, choklad, godis och torkade frukter. Och röksvansfaten ger en aning av rök bland all frukt. Smaken är fruktig, lätt rökig, med vanilj och smörkola, choklad, torkad frukt, söta varma sultanarussin och honung. Eftersmaken är lite torrare med toner av torkad frukt, vanilj och en lätt ekighet.

Mer information, recensioner av Special:01 och bilder hittar du på www.mackmyra.se/press.

På Systembolagets hemsida, http://www.mackmyra.se , kan du se hur många flaskor Special:01 som varje butik får.

Lars Lindberger, Pressfrågor, 070-364 40 54, 026-54 18 80, lars@mackmyra.se

Magnus Dandanell, VD och grundare, 026-54 18 80, magnus@mackmyra.se

Välkommen till Mackmyra Svensk Whisky.

www.mackmyra.se

• systembolaget