Mäklarförmedlade villaöverlåtelser ökar

Andelen mäklarförmedlade villaöverlåtelser i riket ökar stadigt, från 77 procent 2001 till 86 procent 2007. Det visar statistik som Värderingsdata tagit fram på uppdrag av Mäklarsamfundet. Statistiken visar också att mäklarförmedlade villaöverlåtelser i Sverige i snitt ger 20 procent högre försäljningspris än vid privatförmedlade. Samtidigt visar undersökning från SKI att fastighetsmäklarnas kunder överlag är mycket nöjdare än vad kunder till exempelvis sakförsäkrings- eller livförsäkringsbolag är.

Av statistiken från Värderingsdata framgår även att i majoriteten av Sveriges län har de mäklarförmedlade villaöverlåtelserna ökat under 2007 med mellan 1 och 3 procent jämfört med 2006. Det är två län som ökat mest, dels Örebro län, från 84 procent år 2006 till 87 procent år 2007, dels Södermanlands län, från 88 procent 2006 till 91 procent 2007. I Gävleborgs och Västerbottens län minskar dock den villamäklade marknaden med 2 respektive 3 procent. Stockholms län är fortsatt det län som utmärker sig med 93 procent mäklarförmedlade villaöverlåtelser, tätt följd av Uppsala och Södermanlands län med 91 procent. Det län som har fortsatt lägst mäklarförmedlade villaöverlåtelser är Jämtlands län med 50 procent, men det är dock en ökning med 1 procent jämfört med 2006.

- Det är positivt att se att fler och fler använder fastighetsmäklare i sin bostadsaffär, säger Lars Kilander, vd Mäklarsamfundet Bransch. Det visar att fastighetsmäklarnas kunder har förtroende och känner en trygghet i att anlita dem. Att den mäklade marknaden minskar i två län kan bero på att det inte finns tillräckligt med mäklare i de länen och att det finns ett större intresse av att sköta försäljningen själv.

Under senhösten 2007 presenterade SKI, Svenskt Kvalitetsindex, för första gången en undersökning av hur nöjda fastighetsmäklarnas kunder är efter avslutad affär. Undersökningen genomfördes bland dem som sålt småhus eller bostadsrätt det senaste året.

- Det sammanlagda nöjdhetsbetyget var mycket högt och låg till och med över genomsnittet för Sverige, säger Lars Kilander. Undersökningen visar också att säljarna är lika nöjda eller något nöjdare än vad bankernas och bolåneinstitutens kunder är.

I Värderingsdatas mätning har en rikstäckande inventering av samtliga överlåtelser av villor och fritidshus utförts. Statistiken redovisar för hur förhållandet ser ut mellan mäklarförmedlade - och privatförmedlade villaöverlåtelser, både vad gäller andelen affärer och skillnader i priser.

För ytterligare information var vänlig kontakta: Lars Kilander, VD Mäklarsamfundet Bransch,

tfn 08-544 965 50, eller Bessie Wedholm, Medie- och kommunikationsansvarig, tfn 08-544 965 53

eller 070-720 12 55.

Mäklarsamfundet är bransch- och serviceorganisationen för 75 procent av Sveriges 6 000 fastighetsmäklare. Organisationen grundades 1919 och arbetar för att utveckla och förbättra mäklartjänsten. Mäklaren är den förmedlande länken mellan köpare och säljare i en fastighetsaffär och ska som opartisk mellanman hjälpa både säljare och köpare. Idag Läs mer om oss på www.maklarsamfundet.se.

Andel mäklarförmedlade villaöverlåtelser Riket

Andel mäklade villaöverlåtelser Riket