Mäklarsamfundet i Almedalen 2023

Mäklarsamfundet i Almedalen 2023

Mäklarsamfundet är på plats under årets Almedalsvecka. Vi är där för att föra fram branschens perspektiv på bostadsmarknad och bostadspolitik. Vårt fokus är nödvändiga bostadspolitiska reformer för en hållbar bostadsmarknad öppen för alla. Vi arrangerar egna programpunkter, träffar beslutsfattare och deltar i seminarier och debatter.

Mellan den 26 juni och den 1 juli finns Mäklarsamfundet i Visby för att arrangera egna aktiviteter, medverka i paneler, samtal och möten. På tisdag den 27 juni anordnar vi två offentliga evenemang. Det första är ett panelsamtal om läget på bostadsmarknaden och de konsekvenser som färre flyttar får för individ, arbetsmarknad och samhällsekonomin. Det andra arrangemanget är en bostadspolitisk debatt mellan ungdomsförbunden. Mer information nedan.

Vill du träffa oss och diskutera bransch- och bostadsfrågor? Hör av dig till André Nilsson, Bostadspolitisk expert, eller Joakim Lusensky, Analys- och kommunikationschef.

André Nilsson, 0730 26 73 43 andre.nilsson@maklarsamfundet.se

Joakim Lusensky, 0733 80 72 12 joakim.lusensky@maklarsamfundet.se

Färre flyttar - Vad blir konsekvenserna?

När: Tisdag 27 juni kl.15

Var: Hästgatan 13

Antalet som flyttar har minskat med cirka 30 procent under 2023, samtidigt som bostadspriserna har stabiliserats och utbudet av osålda bostäder är stort. Vilka konsekvenser får det för individer och för samhällsekonomin?

Medverkande:

Linda Jonsson, Boendeekonom SBAB

Nancy Mattsson, Projektutvecklingschef JM

Erik Holmberg, Marknadsanalytiker Hemnet

André Nilsson, Bostadspolitisk expert Mäklarsamfundet

Moderator: Joakim Lusensky, Analys- och Kommunikationschef, Mäklarsamfundet

Hur kan vi sänka trösklarna till bostadsmarknaden?

När: Tisdag 27 juni kl.16:05

Var: Hästgatan 13

Unga vuxna, invandrare och andra som ska ta sina första steg in på bostadsmarknaden har fått det allt svårare att förverkliga sina bostadsdrömmar. Vad behöver politiken göra för att sänka trösklarna till bostadsmarknaden?

Medverkande:

Rebecka Forsberg, Språkrör, Grön Ungdom