Vad krävs för att locka inflyttare till norra Norrland?

Vad krävs för att locka inflyttare till norra Norrland?

För att den pågående nyindustrialiseringen av norra Norrland ska lyckas krävs inflyttad arbetskraft. I flera av de berörda kommunerna går befolkningsökningen inte som planerat. I en ny analys har Mäklarsamfundet analyserat flyttmönster och identifierat insikter om vad de potentiella inflyttarna efterfrågar. För att den pågående samhällsomvandlingen ska lyckas krävs mycket starka pull-faktorer.

I Skellefteå, Luleå och Boden finns uppmärksammade företagsetableringar och industriexpansioner. Etableringarna förutsätter i varierande grad inflyttad arbetskraft, inte bara för att arbeta i industrierna, utan också för att klara ett högre tryck på samhällsservicen. Den senaste flyttstatistiken från SCB visar att inflyttningen till kommunerna inte går i den takt som krävs. I en ny analys av flyttströmmar och flyttvilja i riket och några av de berörda kommunerna visar Mäklarsamfundet varför befolkningen inte ökar som planerat.

- Historiska flyttmönster talar sitt tydliga språk. Det är livshändelser av olika slag som motiverar flytt och när vi flyttar, flyttar vi sällan längre avstånd. Vi flyttar dessutom i mycket liten utsträckning till jobb. För att rubba det mönstret krävs mycket starka push- eller pull-faktorer, säger Oskar Öholm, vd Mäklarsamfundet.

• Flyttbeteendet är robust över tid. Unga vuxna flyttar mest. Barnfamiljer och seniorer minst. Redan efter 28 års ålder faller flyttfrekvensen drastiskt.
  • Flyttfrekvensen minskar i takt med att familjebildning tilltar, särskilt för de som bor i småhus i tätort. Drygt 60 procent av alla flyttar 2023 skedde inom kommunen.
  • Boende i tätort och storstad är mindre benägna att flytta långt än de som bor i mellan- eller glesbefolkade områden. Endast 9 procent av de som bor i ett tätbefolkat område kan tänka sig att flytta till en annan del av Sverige. Bland de som bor i ett glesbefolkat område är andelen 20 procent.
  • Unga vuxna utan barn, särskilt de som bor i lägenhet bortom tätorterna, är den grupp som är mest villiga att flytta till en annan del av Sverige. Unga vuxna är dessutom den enda gruppen som i någon utsträckning kan tänka sig att flytta för jobb. 11 procent av de unga vuxna uppger att de kan tänka sig att flytta för ett jobb (Infostat, februari 2024)

- Det är svårt att locka till flytt, men det finns stor potential om man vänder sig till rätt grupp med rätt erbjudande. Enligt vår analys är den mest rörliga gruppen unga vuxna under 35 år, som inte alls eller nyligen har påbörjat familjebildning och som idag bor i lägenhet i mellan- och glesbefolkade områden, fortsätter Oskar Öholm.

Ladda ned och läs rapporten här.

För mer information, kontakta:

Joakim Lusensky, Analys- och Kommunikationschef Mäklarsamfundet

joakim.lusensky@maklarsamfundet.se

Mäklarsamfundet är Sveriges största bransch- och medlemsorganisation för fastighetsmäklare. Närmare 90 procent av alla registrerade fastighetsmäklare i landet är medlemmar i Mäklarsamfundet. Mäklarsamfundet bistår medlemmarna med juridisk rådgivning och stöd, bedriver konsumentupplysande arbete och arbetar med kommunikation och opinion utifrån visionen att alla ska kunna flytta, tryggt och enkelt, när de önskar och behöver.