Mälarenergi fortsätter att ansluta fler till världsunikt stadsnät

Idag presenterade Mälarenergi sitt bokslut för 2007, företaget förbereder nu för ett år med de största investeringarna någonsin. Allt för att möta kundernas krav på säkrare leveranser och modernare teknik. Mälarenergis dotterbolag Mälarenergi Stadsnät överträffade sina förväntningar för 2007 flera gånger om. Under året har 1050 villor anslutits till stadsnätet vilket är nytt rekord.

Västerås Stadsnät är unikt i världen. Under året har representanter från städer i bland annat USA, Japan, Frankrike och Jordanien besökt Västerås för att ta del av framgångarna med stadsnätet. Det unika är att mer än 60 % av alla invånare är uppkopplade till ett stadsnät där alla även hushåll kan välja upp till 100 Mbit. Att kunna erbjuda denna hastighet är omöjligt på de flesta platser i världen.

- Vår närmaste utmaning är att få alla som har tillgång till stadsnätsanslutning att aktivera en eller flera tjänster. Under våren lägger vi stort fokus på att öka det antal som aktiverar sin anslutning. Vi ansluter nu även delar av ytterområdena i Västerås samt Hallstahammars Kommun. Det handlar inte bara om datorer och Internet, intresset för IP-telefoni och TV via nätet har också ökat. Inom några år kommer vi att ha interaktiv TV och gränsen mellan datorn och tv:n blir alltmer flytande, säger Adam Brännström, VD Mälarenergi Stadsnät.

I dagsläget har stadsnätet 33 000 anslutna hushåll och antalet företag uppgår till omkring 2 000 stycken. Målet är att ytterligare 6 000 kunder ska börja använda stadsnätet under 2008. Dessa kunder kan i dag välja på sammanlagt 130 tjänster från 25 olika leverantörer.

- Tack vare den höga anslutningstakten kommer vi även i fortsättningen kunna attrahera en merpart av de innehållsleverantörerna som finns på marknaden. Det innebär att våra kunder kommer att erbjudas ett brett utbud av tjänster till mycket konkurrenskraftiga priser, avslutar Adam Brännström.

Moderbolaget Mälarenergi AB, där Mälarenergi Stadsnät AB ingår, presenterade under dagen det fastställda bokslutet för 2007. Bokslutet visar att försäljningen uppgick till 2,4 miljarder kronor. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 78 miljoner vilket uppfyller ägarnas krav på avkastning men samtidigt var det lägre än de 140 miljoner kronor som bolaget budgeterat för. Under 2007 har investeringar på 411 miljoner genomförts och inför 2008 planerar koncernen att investera 500 miljoner kronor, den största investeringsbudgeten någonsin.

För mer information kontakta:

Mälarenergi Stadsnät
VD Adam Brännström