Nyinvesteringar och förnyelse medför höjda VA-avgifter i Västerås

Vid styrelsemötet den 28 oktober togs beslut om att höja VA-avgiften med 5 % i Västerås, från och med årsskiftet. Höjningen genomförs för att täcka nyinvesteringar i samband med att staden växer, samt för att förnya delar av Västerås omkring 160 mil långa ledningsnät. Höjningen innebär en kostnadsökning om cirka 5 kronor per månad för en lägenhet och cirka 15 kronor per månad för en normalvilla.

Västerås har omkring 160 mil vattenledningsnät. För att täcka nyinvesteringar i samband med att staden växer, men framför allt för att kunna förnya redan befintligt ledningsnät behöver VA-avgiften, den så kallade brukningsavgiften, höjas med 5 % från och med årsskiftet.

En höjning på 5 % innebär en kostnadsökning om cirka 5 kronor per månad för en lägenhet och cirka 15 kronor per månad för en normalvilla. Trots de ökade resurser som denna höjning tillför, ligger förnyelsetakten på det befintliga ledningsnätet på över 150 år.

- Även efter höjningen så ligger vi mycket bra till om vi jämför oss med medelpriset i övriga Sverige säger Kenneth Jönsson, vd Mälarenergi AB. Medelpriset för VA i landet ligger omkring 140 % högre än i Västerås, enligt den senaste avgiftsundersökningen Nils Holgersson som presenterades tidigare i höst.

Styrelsemötet beslutade även att bidra med 2 miljoner kronor till en utbyggnad av slussen i Södertälje. En utbyggnad av slussen kan på sikt bidra till att Mälarenergi kan ta in större båtar och minska transportkostnaden för bränsle till Kraftvärmeverket i Västerås.

För mer information kontakta:

Mälarenergi AB
VD Kenneth Jönsson