Västeråsarna har lägst boendekostnader i Mälardalen

Boende i Västerås har lägre boendekostnader sett till bland annat uppvärmning, el och vatten och avlopp. En bidragande orsak är det låga fjärrvärmepriset. Västeråsarna betalar drygt 320 kronor mindre per månad för fjärrvärmen i en normallägenhet jämfört med de som bor i Stockholm. Allt enligt den årliga avgiftsundersökningen "Nils Holgersson".

Även i år visar det sig att boende i Västerås har Mälardalens lägsta sammantagna kostnader för bland annat fjärrvärme, el och VA. Jämfört med landet i övrigt har endast Luleå och Lidköping lägre totalkostnader än Västerås. Det är framför allt inom två områden som Västerås utmärker sig; det är fjärrvärmepriset samt avgiften för vatten och avlopp.

Sedan år 2000 har fjärrvärmepriset i Stockholm ökat med 60 % och det slås endast av Uppsala som höjt med 63 %. Det kan jämföras med den höjning på 19 % som Mälarenergi genomfört för fjärrvärmen i Västerås. Under motsvarande period har utvecklingen av Konsumentprisindex (KPI) varit 15 %.

- Satsningen på fjärrvärmen är ett resultat av ett strategiskt arbete som påbörjades i Västerås redan för 50 år sedan, berättar Anders Ericsson chef för Värme vid Mälarenergi. Vi var tidigt ute med fjärrvärme och har ständigt arbetat med att utveckla den, ett arbete som fortsätter.

Mälarenergi arbetar för att fjärrvärme även i framtiden ska vara ett konkurrenskraftigt alternativ. Arbete med att förändra bränslemixen vid Kraftvärmeverket i Västerås har påbörjas i och med planerna på en anläggning för förgasning av torrt avfall. Dessutom arbetar företaget med att skapa en plattform för användandet av fjärrvärme i lågenergihus.

- Genom att investera i anläggningar och ledningsnät investerar vi i våra kunders framtid. 2008 investerade vi drygt en halv miljard för att förbättra standarden på ledningsnät och anläggningar, säger Kenneth Jönsson, Vd Mälarenergi. I våra ägardirektiv framgår det tydligt att Mälarenergis priser ska vara lägre än snittet i Sverige.

Läs mer om avgiftsundersökningen "Nils Holgersson" på www.nilsholgersson.nu

För mer information kontakta:

Mälarenergi AB
Anders Ericsson