​Smart och miljövänlig energi till AF Bostäder i Lund

Malmberg kommer att på totalentreprenad utföra en geoenergianläggning till Kämnärsrätten i Lund. Fastigheterna ägs av AF Bostäder och entreprenaden är på närmare 4 miljoner kronor. Etthundra lägenheter kommer försörjas med värme och varmvatten med hjälp av bergvärme i kombination med fjärrvärme.

Energiborrningen påbörjas nu i juni och under tiden prefabriceras Malmberg enerGeo™ teknikcentral. Det är ett effektivt sätt att installera geoenergi. Borrning kan ske i lugn och ro och övrigt renoveringsarbete störs inte heller. Teknikcentralen som är hjärtat i anläggningen tillverkas under kontrollerade former i Malmberg verkstad fram tills det är dags för inkoppling då den enkelt dockas mot energibrunnarna och fastighetens värmesystem. Centralen placeras ovan mark i ett specialbyggt hus med gott om plats för servicearbeten. Hela geoenergiprojektet beräknas vara slutfört under oktober månad 2016.

Marie Löfdahl, Projektledare på Malmberg kommenterar:
”AF Bostäder kommer få en effektiv och smart värmeanläggning. Vår systemdesign har flera flexibla funktioner som bland annat möjliggör att kunden kan välja energislag baserat på aktuellt energipris. Sen får man ju inte glömma att det är en helt och hållet miljövänlig och hållbar energilösning.”