​Mer resurser till tjejer ska göra föreningslivet mer jämställt

​Mer resurser till tjejer ska göra föreningslivet mer jämställt

Nu höjs aktivitetsstödet för tjejer för att göra föreningslivet mer jämställt. På sammanträdet i dag beslutade fritidsnämnden att det ska göras ett särskilt tillägg på 50 öre per tillfälle när tjejer i åldern 4-25 år deltar, för att utjämna skillnaderna mellan könen.

Att göra Malmös föreningsliv mer jämställt har länge varit en ambition, de senaste åren har det satsats över 80 miljoner kronor på ridsporten i staden, som utövas främst av tjejer och kvinnor, och på gymnastik och damfotboll. På kommunens träningsanläggningar fördelas träningstiderna jämställt. Jämställdhetsutbildningar och jämställdhetsbidrag är i dag en självklar del i arbetet med att förändra könsstrukturer.

Trots detta visar statistik att en stor del av aktivitetsbidraget går till pojkar, vilket nämnden vill ändra på med dagens beslut. Beslutet att ge ett särskilt tillägg till föreningar för varje tjej som deltar ska uppmuntra föreningarna att själva arbeta mer jämställt och inkluderande, men i längden också göra fritidsutbudet mer attraktivt för tjejer med satsningar särskilt riktade till dem.

– Vi jobbar brett för att göra Malmös föreningsliv mer jämställt. Vi har bland annat slutit ett avtal med Malmö högskola och Malmö idrottsföreningars samorganisation för att tillsammans arbeta med frågan och blivit Sveriges första Fair Pay-certifierade kommun som en del i vårt arbete för jämställda villkor inom idrotten. Beslutet om att förändra aktivitetsbidraget för att förbättra förutsättningarna för tjejer att delta i föreningslivet är ännu ett steg för att nå målet om lika villkor för alla, oavsett kön, säger Frida Trollmyr (S), fritidsnämndens ordförande.

Frida Trollmyr, 0708-31 93 04

Åsa Waldemarsson, pressekreterare, 0708-36 40 16