​Demokrati, engagemang och rättigheter

​Demokrati, engagemang och rättigheter

Bild: Från 1 maj-demonstration i Malmö 1917. Copyright © Åke Jörlebys samling/Malmö stadsarkiv /IBL Bildbyrå

I höst startar Stadsarkivet och Stadsbiblioteket en gemensam programserie på temat demokrati.

Åtta programpunkter hålls under hösten på de båda institutionerna med start den 15 september. Programserien innehåller allt från interaktiv teater och workshops till föredrag om tecknade serier och arbetarrörelsen. Allt utifrån ledorden demokrati, engagemang och rättigheter.

Flera av programpunkterna bygger på delaktighet med samtal, diskussioner och frågor. Det är fritt inträde till alla programpunkter. Till workshopen den 21 oktober krävs dock föranmälan.

15 sept kl 14:00 på Stadsbiblioteket, Slottet, plan 2
Mitt engagemang – gruppsamtal
Ungdomar från Malmö berättar om vad de brinner för. Efteråt har du möjlighet att dela med dig av ditt egna engagemang, ställa frågor och delta i gruppdiskussioner

6 okt kl 14:00 på Stadsbiblioteket, Gulölbergrummet, plan 4Mitt engagemang – filmvisning Ekonomisk demokrati
Patrik Witkowsky visar sin film "Kan vi göra det själva?" om ekonomisk demokrati. Efter filmen finns det tid för samtal och diskussion

13 okt kl 18.30 på Malmö Stadsarkiv, Karl Hovbergs sal
Om arkiv och mänskliga rättigheter
Anna Svensson, f.d stadsarkivarie på Malmö Stadsarkiv.

21 okt kl 14.00 på Malmö Stadsarkiv, Tekla Åbergs rum
Demokrati förr och nu
Workshop med arkivpedagogerna Karin Sjöberg och Kerstin Martinsdotter.
OBS! Föranmälan senast 8 okt till karin.sjoberg@malmo.se

27 okt kl 14.00 på Stadsbiblioteket, Slottet plan 2
Ola Larsmo om sin bok "101 historiska hjältar"
Om människor som engagerat sig genom tiderna i olika samhällsfrågor och är förebilder för dagens ungdomar

27 okt kl 18.30 på Malmö Stadsarkiv, Karl Hovbergs sal
Seriernas subversiva kraft
Om tecknade serier, yttrandefrihet och censur med Fredrik Strömberg, forskare och författare.

24 nov kl 18.30 på Malmö Stadsarkiv, Karl Hovbergs sal
Valrätt bör tillkomma en hvar välfrejdad svensk medborgare
Om den utdragna kampen för allmän och lika rösträtt. Fredrik Egefur, doktorand i historia och arkivarie vid Arbetarrörelsens arkiv i Malmö.

25 nov kl 14.00 på Stadsbiblioteket, Slottet plan 2
Forumteater om demokrati med Teater Reagera
En interaktiv teaterföreställning vars innehåll kommer att skapas och formas tillsammans med gymnasieelever. Föreställningen kommer att innehålla scener och situationer kopplade till temat Demokrati. Publiken ges möjlighet att påverka situationerna och coacha de karaktärer som vi möter i föreställningen. Begreppet demokrati kopplas till konkreta situationer där utgången hänger på publiken.

För mer information, kontakta:
Kersti Pullerits, kersti.pullerits@malmo.se, 0733-66 49 87

Eva Jönsson