Design och social innovation inleder ”En akademisk kvart” på Stadsbiblioteket

Design och social innovation. Det är temat när universitetslektor Per Anders Hillgren vid Malmö högskola onsdag 27 augusti inleder den åttonde terminen av En akademisk kvart, då forskare delar med sig av sina kunskaper under en kortföreläsning på Stadsbiblioteket.

– Jag kommer att plocka från alla möjliga projekt, både egna erfarenheter och internationella exempel, och ge exempel på hur innovationsprocesser kan demokratiseras. Det handlar om hur alla slags aktörer och medborgare kan inkluderas när nya lösningar på samhällsproblem eller teknologi utvecklas, säger Per Anders Hillgren.

Höstens program tar upp så skilda ämnen som hästsport, hatbrott, placebo, datorspel för äldre och hur det funkar på Regeringskansliet. För att nämna några.

Sedan samarbetet mellan Stadsbiblioteket och Malmö högskola startades våren 2011 har Malmö högskolas forskare hållit 135 populärvetenskapliga lunchföreläsningar om ett forskningsområde som ligger dem varmt om hjärtat.

En akademisk kvart erbjuder kort, koncentrerad bildning på 15 minuter. På ett populärvetenskapligt sätt vill Malmö högskola presentera hela spännvidden i den forskning som bedrivs på de olika fakulteterna, från lärarutbildning till kriminologi, media, interaktionsdesign och tandvård.

Höstens föreläsningar fortsätter fram till 17 december. Alltid på en onsdag, alltid klockan 12.30. Föreläsningarna filmas och kan ses i efterhand på Stadsbibliotekets kanal på Youtube, https://www.youtube.com/user/Malmostadsbibliotek/

Kontakt:
Anna Åkerberg, Stadsbiblioteket, tel 0768-54 08 55