​HBTQ-vecka på Stadsbiblioteket 12–18 oktober

​HBTQ-vecka på Stadsbiblioteket 12–18 oktober

Snart har hela Stadsbiblioteket HBTQ-certifierats. Vi vill fördjupa kunskaperna om HBTQ och sätter frågan i centrum under en vecka med utställningar, samtal, sagostunder, föreläsningar och bok- och seriemässa.

Det handlar om alla människors lika rätt och den konkreta innebörden av det i vardagen. Vi arbetar aktivt för att skapa en öppen och inkluderande miljö på Stadsbiblioteket och målet är ett bättre möte med alla malmöbor. Vi arbetar för allas rätt till sitt eget uttryck bortom normerna.

UTSTÄLLNINGAR

Queering Sápmi
Att beskriva queer kan vara svårt – genom att lyfta fram olika individers berättelser visar utställningen var normen förtrycker eller bryts.

Dotterbolaget ställer ut
Världens bästa feministiska serietecknarkollektiv firar 10 år! Gamla och nya medlemmar från hela Sverige ställer ut tillsammans med ett retrospektiv över de 10 år som gått.

Hur påverkas vi av normer? Are Men From Mars And Women From Venus?
Klass 8C och 9A från Tunaskolan i Lund ställer ut på temat "normer i samhället".

PROGRAM

Tisdag 13 oktober
kl. 17.00–18.00

Jude Dibia, fristadsförfattare i Malmö, i samtal med Cihan Arikan, RFSL Newcomer Malmö, och J. Seipel, Malmö mot Diskriminering (Jude Dibia, ICORN guest writer in Malmö, in conversation with Cihan Arikan, RFSL Newcomer Malmö, and J. Seipel, Malmö Against Discrimination). Samtalet kommer är på engelska.

kl. 18.00–19.30
Diskrimineringslagen – Så funkar den!
Jay Seipel från Malmö mot Diskriminering pratar om Diskrimineringslagen och hur den kan fungera och användas i praktiken.

kl. 15.00–17.00
Skapartisdag med HBTQ-tema, 3–8 år

Torsdag 15 oktober

kl. 16.00–17.00
Balaganklubben med HBTQ-tema, 9–12 år

kl. 18.30
Film och samtal med RFSL Skåne – Stolta föräldrar
Vi tittar på och diskuterar filmen ”Du ska nog se att det går över”.

Fredag 16 oktober

kl 13.00–13.15
Lunchdikter
I år är det 50 år sedan "Lunchdikter" utkom i USA och för första gången kommer nu diktsamlingen i sin helhet på svenska. Den svenska utgåvans förläggare och redaktör Per Bergström läser några av dikterna ur samlingen och presenterar kort O'Hara och boken. År 1964 sammanställde Frank O'Hara de dikter han under ett decennium nedtecknat, ofta i hast och på språng. "Lunchdikter" var färdigställd och därmed en av den moderna amerikanska lyrikens allra viktigaste och mest inflytelserika diktsamlingar. Det är också en diktsamling där manliga kärleksrelationer beskrivs, och ordet gay presenteras här för första gångerna litterärt för en större publik.

kl 13.15
Sebastian Lönnlöv pratar om HBTQ-litteratur i dåtid och nutid

kl 14.00
Bobbi Sand pratar om att designa Queera spel
Bobbi Sand, speldesigner på Ozma Games, pratar om vad queera spel är, varför de behövs, och hur de kan designas. Det blir också lite tips och tricks för den som vill komma igång med spelutveckling.

Lördag 17 oktober

kl 11.00–17.00
HBTQ-bok- och seriemässa
Undrar du vad som händer inom queer-litteraturen? Vill du hitta nya spännande serier och böcker? Under en heldag kommer författare, serieskapare och förlag att presentera, signera och sälja sina verk. Kom och botanisera bland böckerna och lyssna på författarsamtal och presentationer som hålls hela dagen!

För mer information kontakta:
Stefan Wahlstedt, stefan.wahlstedt@malmo.se, tel 0708-10 20 06

Eva Jönsson