Med hjälp av den nya appen Bibblix kan barn upptäcka sin läslust.

Nu lanseras Bibblix – ett unikt digitalt bibliotek för barn

När appen Bibblix bibblix.se lanseras idag, får barn i åldrarna 6-12 år i Stockholm, Malmö och Katrineholm ett nytt digitalt bibliotek.

Appen är utvecklad med barnens behov och önskemål i fokus. Det unika med Bibblix är att den kombinerar läsinspiration, med ett stort, professionellt urval av böcker som kan läsas direkt i en surfplatta. I appen presenteras böcker i olika format: strömmande e-böcker, nedladdningsbara e-böcker och pappersböcker. Allt för att barn så tidigt som möjligt ska få en chans att upptäcka sin läslust och utveckla sitt språk.

Innehåll och utformning bygger på en omfattande effektkartläggning och målgruppsanalys och alla böcker har specialskrivna presentationstexter anpassade för barnen. Barn i olika åldrar, med olika socioekonomiska bakgrunder och med olika läsförmåga har testat appen under arbetets gång, och deras synpunkter och tankar har varit en viktig del i utvecklingen.

Bibblix är framtagen av Stockholms stadsbibliotek i samarbete med Stadsbiblioteket i Malmö och med bidrag från Kulturrådet. Katrineholms bibliotek är också med som testkommun.

Alla kan kostnadsfritt ladda ner appen och läsa tre böcker, men för att läsa fler krävs lånekort vid antingen Stockholms stadsbibliotek, Stadsbiblioteket i Malmö eller Katrineholms bibliotek.

För mer information kontakta:
Nanna Ekman
0734–39 67 73