Foto: Colleen Kinder

På det amerikanske samhällets skuggsida med Leslie Jamison på Författarscenen

Leslie Jamison har i sitt författarskap rört sig i en värld av kvinnor och beroende i det amerikanska samhällets utkanter. I höstas introducerades hon på svenska och nu besöker hon Författarscenen på Stadsbiblioteket i Malmö för ett samtal med Ika Johannesson.

Amerikanske Leslie Jamison debuterade som 27-åring med den nu på svenska aktuella Gingarderoben. En roman där den unga Stella söker upp sin moster Tilly som lever i en trailerpark och som är på god väg att supa ihjäl sig. Stella är övertygad om att hon kan rädda sin moster, eller åtminstone förstå varför hon för 30 år sedan lämnade allt.

I samma värld av kvinnor och beroende, en existens i samhällets utkanter, rör sig Jamison också i Empatiproven med vilken hon introducerades på svenska i höstas. En samling autoessäer där Jamison med utgår från sin egen smärta för att skildra andras: att bli misshandlad, genomgå en abort och alkoholmissbruk.

Leslie Jamison är född 1983 och uppväxt i Los Angeles. Hon bor idag i Brooklyn och är utöver författarskapet verksam som kolumnist i New York Review of Books och undervisar på Columbia University.

På Författarscenen samtalar Jamison med Ika Johannesson, journalist och programledare på Kulturnyheterna i SVT. Samtalet arrangeras i samarbete med Weyler förlag.

Datum: 20 mars
Tid: 19.00
Plats: Ljusets kalender, Stadsbiblioteket i Malmö

För ytterligare information kontakta Per Bergström, producent Författarscenen, 0709–16 90 65, per.bergstrom@malmo.se