Stadsbiblioteket i Malmö: Steinar Bragi besöker Internationell författarscen

Tis 25 februari

Tid: 19.00

Plats: Ljusets kalender

Tisdagen den 25 februari gästas Internationell författarscen på Stadsbiblioteket i Malmö av ett av de mest spännande och hyllade yngre isländska författarskapen. Steinar Bragi kommer då för att samtala med Sydsvenskans Karin Arbsjö. Som förpoet får vi höra den spektakuläre poeten Eiríkur Örn Norðdahl. Två författarskap som försöker ge oss en annan, kanske ny, bild av Island.

Såväl Norðdahl som Steinar Bragi räknas till en ny våg av unga isländska författare som i mycket influeras av populärkultur och i Bragis fall också av det groteska. Bragi debuterade som 23-åring och har skrivit både prosa, poesi och drama.

Med romanen Kvinnor introducerades Bragi på svenska och nominerades också till Nordiska rådets pris. På svenska utkom nyligen också romanen Höglandet som utspelar sig på Island efter finanskollapsen där två par strandsätts i det karga landskapet. De har förlorat allt och försöker dämpa sin ångest med alkohol, droger och porr. De fyra kraschar med sin bil in i ett ödsligt hus och måste samarbeta för att kunna ta sig därifrån, samtidigt som deras förflutna hinner ikapp dem. Höglandet är en mångskiktad skräckthriller som rör sig i spåren av ett patriarkalt och roffarkapitalistiskt samhälle där Island framstår som en våldsam och brutal plats, präglad av mörk och förvriden sexualitet.

Här kan ni höra mer om Steinar Bragis författarskap:

I samarbete med Natur och Kultur.

Som förprogram  läser den isländske poeten och författaren Eiríkur Örn Norðdahl som finns utgiven på svenska med Gift för nybörjare och i år är nominerad till Nordiska rådets litteraturpris.

Vi ses på tisdag!

För mer information kontakta: Per Bergström, per.bergstrom@malmo.se