Stipendieutdelning på Konstmuseet

ÅRETS KONSTSTIPENDIATER 2012

År 2012 delas totalt ut 2.150.000 kronor från de tre konststipendie- och bidragsfonder som Malmö Konstmuseum förvaltar. Under 2012 har 129 konstnärer sökt stipendier och 70 konstnärer har sökt bidrag.

Stipendieutdelning:

Välkommen till stipendieutdelning torsdagen den 26 april kl. 11.00 i trapphallen på Malmö Konstmuseum.

Följande sex lovande skånska konstnärer får 175.000 kronor var från Ellen Trotzigs och Aase & Richard Björklunds fonder vilka förvaltas av Malmö Konstmuseum.

Ellen Trotzigs fond

Andreas Johanssonär född 1977 och bor och arbetar i Malmö. Han gick ut konsthögskolan i Malmö år 2006. Han har haft flera soloutställningar både i Stockholm och i Köpenhamn. Han arbetar med foto, objekt och collage.

Danilo Stankovic är född 1981 och bor och arbetar i Malmö. Han tar en mastersexamen från Malmö konsthögskola 2012. Han har ställt ut bl.a. i Malmö, Lund, Linköping och Stockholm. Han arbetar med måleri, teckning, film och skulptur.

Ella Tillema är född 1983 och bor och arbetar i Malmö. Hon tog en mastersexamen från Malmö konsthögskola 2010. Hon har ställt ut bl.a. i Malmö, Lund, Stockholm och i Vestfossen, Norge. Hon arbetar med måleri, broderi, texter, performance och musik.

Aase och Richard Björklunds fond

Kajsa Dahlbergär född 1973 och bor och arbetar i Malmö. Hon gick ut konsthögskolan i Malmö 2003. Hon har haft utställningar över stora delar av världen. Dahlberg arbetar med video, text och ljud.

Zardasht Faraj är född 1977. Han växte upp i Bagdad, Irak, och kom till Sverige som 14-åring. Han bor och arbetar i Malmö. Han har en kandidat och magisterexamen från konsthögskolan i Malmö, 2012. Han har ställt ut i Malmö. Han arbetar med freskmåleri och mosaik, samt animation, teckning och installationer.

Anika Schwarzlose är född 1982 i Tyskland. För närvarande bor och arbetar hon i Malmö. Hon är utbildad på Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam samt på Malmö Konsthögskola där hon tar en Mastersexamen 2012. Hon har ställt ut bl.a. i Sverige, Holland och USA. Hon arbetar med fotografi, video och installationer.

Konstnärsbidrag från Aase & Richard Björklunds och Emil Olssons fond

Dessutom har konstnärsbidrag på 100.000 kronor vardera tilldelats 11 konstnärer från Aase & Richard Björklunds fond samt från Emil Olssons fond. Dessa konstnärer är: Håkan Bengtsson, Lars Bertle, Christina Campbell, Margareta Drougge, Curt Fors, Bo Hylander, Kerstin Lieberath, Carl Magnus, Per-Olof Nord, Rolf Pettersson och Lillemor Rudolf-Hall.

För mer information om stipendierna var god kontakta:

Marcus Pompeiustel. 040-344403 e-post marcus.pompeius@malmo.se

Marika Reuterswärdtel. 040-344427 e-post marika.reutersward@malmo.se