Katrinetorps julmarknad bjuder under öppningsdagen på eldshow, på gårdsplanen framför huvudbyggnaden.

Tradition och förnyelse – jul på Katrinetorp 2-4 december

Julmarknaden på Katrinetorp Landeri i Malmö bjuder som vanligt på tradition med moderna inslag. Här blandas svenskt hantverk med blommor, mat och antikviteter i genuin gårdsmiljö, med julstämning, julmys och aktiviteter för stora och små besökare.

Årets julmarknad öppnar fredag 2 december och pågår till och med söndag 4 december. I marknadsstånden finns bland annat traditionellt hantverk, som handstöpta ljus, karameller, halmslöjd, korgmakeri, fårskinnsprodukter, träslöjd och handstickat.

– Julmarknaden på Katrinetorp utgör en kontrast till julhandeln och stressen i stan. En traditionell julmarknad i gårdsmiljö, med tonvikt på hantverk med hög kvalitet och som ska vara en upplevelse för både stora och små besökare, säger Mats Bohman, intendent på Katrinetorp Landeri.

Julmarknaden bjuder på jullekar, musik och aktiviteter i dagarna tre, både ute och inne, för stora och små besökare. Här finns bland annat halmbalar att hoppa i, jultomte, ponnyridning och fiskdamm. När mörkret faller tänds hundratals marschaller i allén. Malmös Lucia kommer på sitt årliga besök, med tända ljus och tärnor i traditionellt luciatåg.

Servering av bland annat smörgåsar, julgröt, glögg och olika bakverk i de dekorationsmålade och tidstypiskt möblerade rummen och salarna i Katrinetorps huvudbyggnad och i det vinterdekorerade växthuset. I huvudbyggnadens rum mot trädgården finns en stor julgran klädd med juldekorationer från förr – och det blir dans runt granen alla tre dagar.

När händer vad?

• Eldshow – fredag kväll, ca kl 16 och kl 17 (beroende på väder och vindar)
  • Dans kring granen, musik, ponnyridning, tomte, chokladhjul och fiskdamm – alla dagar
  • Teckenspråkskören Grebborna – lördag kl 14
  • Malmös lucia 2016 – söndag kl 15

Entré 60 kr, barn under 12 år fri entré. Parkering 20 kr/fordon.

Öppettider: fredag 12 - 20, lördag - söndag 10 -17

Kontakt

Mats Bohman, intendent, Katrinetorp Landeri, 0709-34 24 05, mats.bohman@malmo.se

Eva-Britt Larsson, Katrinetorp Landeri, 040-46 71 66, eva-britt.larsson@malmo.se