20 miljoner extra för att stärka kulturlivet i Malmö

20 miljoner extra för att stärka kulturlivet i Malmö

Under pandemin har möjligheten att bedriva kulturverksamhet varit kraftigt begränsad. Många yrkesverksamma har tvingats lämna kultursektorn samtidigt som nya har haft svårt att etablera sig. Detta har i sin tur drabbat barn och unga i Malmö som fått avstå från kulturaktiviteter under pandemin.

För att säkerställa kulturens återstart behövs hela kedjan av konstnärer, producenter, förmedlare och arrangörer. Genom stöd i olika former kan staden bidra till kultursektorns långsiktiga utveckling och mångfald, i linje med kulturnämndens mål. Stödet kan ge kulturaktörerna bättre möjligheter att fortsätta sin konstnärliga verksamhet och att planera långsiktigt och därmed främjas mångfalden av konstnärliga uttryck och bredden av aktörer. Det extra stödet riktas både till enskilda kulturutövare och till fristående kulturorganisationer.

För att återstarta och stärka kulturlivet och ge fler möjlighet att utöva och ta del av kultur beslutade Kulturnämnden idag om en fördelning av ett extra kulturstöd under förutsättning att kommunfullmäktige på torsdag beslutar enligt kommunstyrelsens förslag om att tillföra 20 extra miljoner till Kulturnämnden 2021.

7 miljoner kronor går till arbetsstipendier som riktas till frilansande konstnärer, musiker, producenter, ljus- och ljudtekniker.

13 miljoner kronor går till ett produktionsstöd för föreningar och organisationer inom det fria kulturlivet, studieförbund och kulturaktörer.

– Malmö har ett fantastiskt kulturliv som drabbats hårt av pandemin och restriktionerna. Nu behöver kulturen en rejäl återstart och med det här stödet vill vi stödja det fria kulturlivet och säkerställa kultursektorns långsiktiga utveckling och mångfald, säger Frida Trollmyr (S), kommunalråd och kulturnämndens ordförande.

– Malmös kulturliv är en viktig del av stadens näringsliv och identitet men har drabbats hårt av covid-19. Därför är det glädjande att vi med riktade insatser nu kan se till att både enskilda professionella kulturskapare och fristående kulturorganisationer får möjlighet att återstarta. Det är avgörande både för näringslivet och staden, säger Amanda Brumark Onsberg(L), vice ordförande i kulturnämnden.

Frida Trollmyr, 0708-31 93 04

Amanda Onsberg Brumark, 0700-75 50 37