2011- ett rekordår på Stadsbiblioteket! 2012- ett år av dialog och fördjupning.

Under 2011 besökte 934 644 personer i olika åldrar Stadsbiblioteket, en ökning med hela 7 159 besökare och en rekordsiffra för verksamheten! Lika glädjande är siffrorna när det gäller besök i webbkatalog och hemsida som ökade med 146 000 besök under året.

Malmöborna använder sitt bibliotek för att mötas, studera, arbeta, hitta inspiration för eget skapande, besöka program i olika former eller bara vara.

Utlån av skönlitteratur för vuxna steg under 2011 med 11, 5 % vilket kan bero på att Stadsbiblioteket flyttat skönlitteraturen till Ljusets kalender, en mer framträdande plats och en satsning som gör att litteraturen hamnar i ett sammanhang med scenen för Internationell författarscen och andra större program. Även utlån av Barn & Ungas material steg under året med hela 21 % .

Att e-boksanvändningen nu tar fart är tydligt. Ökningen är närmare 100 % sen 2010 och mycket medieuppmärksamhet i december kring Zlatans bok som e-bok har ytterligare höjt efterfrågan. Malmöborna beställer även allt fler böcker och andra medier via webben och hämtar dem framplockade och klara för utlån. Tjänsten är tidsbesparande för Malmöborna och ökningen var 11 % under 2011.

Under året arrangerade Stadsbiblioteket 492 program och aktiviteter som besöktes av över 18 000 personer varav 7 200 för barn/unga, en ökning från förra årets 16 000 och siffrorna för strategiperiodens år 2009 – 2011 visar en stadig årlig ökning. Författarna Arkan Asaad, Conn Iggulden och Mircea Cărtărescu drog många yngre män, en grupp som tidigare varit svår att nå. På författarscenens program generellt når Stadsbiblioteket fler olika språkgrupper runtom i Malmö - man kommer för att lyssna till sitt förra hemlands gigant, ett exempel på det är Amos Oz som lockade 550 personer och den amerikanske författaren Paul Austers slog rekord med ett fullsatt Ljusets kalender och över 600 personer följde också samtalet live via webben.

På gång 2012!
Under våren byggs en ny miljö för Malmös 9-12-åringar i Ljusets kalender, plan 2. Det blir en annorlunda och färgstark fysisk och digital mötesplats som fått namnet Balagan och som är utformad i samarbete med mer än 100 barn från olika delar av Malmö. Balagan invigs 9 juni!

Internationell författarscen fortsätter föra samman författare från hela världen med Malmöborna, i vår besöker bl a sydafrikanska författaren Marlene van Niekerk Stadsbiblioteket.

Även döda poeter väcks till liv på Stadsbiblioteket! Den 14 mars kliver August Strindberg, gestaltad av skådespelaren Claes Göran Söllgård, upp på scenen i Ljusets kalender och detta blir ett av flera program under Strindbergsåret.

Drömmar och dialog! Våren 2012 vill biblioteket bjuda in Malmöborna till att vara med att tala om biblioteket. Det kan vara via dialog, frågor och enkäter för att göra bibliotekets besökare mer involverade och att få en bild av vad man önskar sig av sitt Stadsbibliotek.

En riktig drömstartare är Navid Modiri -föreläsare, inspiratör och programledare som i två workshoppar vill få igång Malmöbor att följa sina drömmar under beteckningen Drömfabriken! För de små blir det en drömhelg med bibliotekets eget radarpar Saga & Pyssla som bjuder in till pyssel, teater, sagostund och frågetävlingar helgen 10-11 mars.

Detta och mycket mer bjuder Stadsbiblioteket in till 2012.

Välkommen!
Elsebeth Tank