26 radhus och parhus får bygglov i Tygelsjö. Illustration: OBOS.

26 radhus och parhus får bygglov i Tygelsjö

I södra Tygelsjö planeras för 26 nya radhus och parhus. Husen kommer att bidra till en hållbar utveckling av staden genom effektivt utnyttjande av marken och solceller på taken. På sitt möte på torsdagen gav stadsbyggnadsnämnden grönt ljus för projektet.

De sju radhuslängorna och parhuset placeras längs med Spannmålsgatan och Rödklintsgatan i södra Tygelsjö. Husen är i två plan och är i grunden likadana, men med varierande placering av fönstren på gavlarna beroende på var byggnadens ligger i området. Bostäderna är relativt små – knappt 100 kvadratmeter. Fasaderna är i tegel med varierande röda kulörer och knyter på sätt an till äldre bebyggelse i närområdet. Att varje hus skiljer sig i kulör från grannhuset bidrar också till variation och småskalighet.

Husen kommer att bidra till omställningen till ett förnybart energisystem genom att solceller installeras på taken. Husen placeras också på ett sätt som gör att marken utnyttjas på ett effektivt sätt.

– Nu utvecklar vi Tygelsjö så att fler får möjlighet att bo i radhus i Malmö kommun. Husen byggs på ett yteffektivt sätt, är placerade för att främja det sociala kittet mellan grannar och präglas av småskalighet och variation, säger Stefana Hoti (MP), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Tygelsjö växer. Fler, inte minst barnfamiljer, kommer få möjlighet att bosätta sig i Malmö i hållbara boenden. De nya husen kommer ha solceller installerade på taken och är planerade för att effektivt använda marken, säger Arwin Sohrabi (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Vi vill att alla ska ha möjlighet att hitta sin drömbostad i Malmö och med dagens beslut möjliggör vi 26 nya enhetsbostäder. Med en gemensam grönyta som gör plats för lekredskap och grillning kan vi snart besöka ett nytt kvarter fullt av liv, säger Lars Hellström (L), ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

Arwin Sohrabi, 0705-71 36 90

Lars Hellström, 0768-20 70 80